Mat och Mindfullness

Vinbär från egna trädgården

Genom att ta in Mindfullness i matsammanhang kan du hitta en bättre balans och uppleva maten på ett helt nytt sätt. Ta in varje tugga med alla dina sinnen – titta, dofta, lyssna, smaka och känn hur maten känns i munnen. Hur känns det när du tuggar, sväljer och när maten landar i magen? Hur känns det när du börjar bli mätt?
När man låter smaklökarna och kroppen uppleva maten ordentligt blir man mätt på mindre, det här kan vara en riktigt bra viktminskningsmetod.

Att tugga och ta in måltiden med alla sina sinnen är viktigt för hur nöjd man känner sig när man har ätit, att låta måltiden ta en stund har också stor betydelse.
Att dricka en måltid ger inte samma upplevelse av att man har ätit som att äta och tugga i sig samma kalorimängd. Ät, känn efter, och njut – så blir du rik på upplevelser och skönt mätt – och får i dig lagom mängd energi.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

1 kommentar

  1. JennyG - oktober 11, 2010

    Du är klok min vän!! Detta ska jag ta med mig.

Kommentera