Archive for november, 2010

GI bästa viktminskningsmetod

En ny studie som idag publicerats i New England Journal of Medicine
visar att kost med hög andel protein och lågt Glykemiskt index är bäst när man vill gå ner i vikt. Inga konstigheter att det är lättare att bli smalare om man äter sig mätt på kyckling, fisk och magert kött kombinerat med gryn, bröd med hela korn och rejält med grönsaker och bönor. Men alltid bra när det bevisas och publiceras i en av de mest ansedda medicinska tidskrifterna.

GI har tyvärr i folkmun kommit att innebära mat med hög fetthalt och så lite kolhydrater som möjligt – det är alltså inte det saken gäller. Den ”riktiga” GI-maten består av bra kolhydratkällor som bearbetas långsamt i kroppen, och proteinkällor med låg fetthalt. Då håller man sig skönt mätt och det är lättare att hålla sig borta från mer kaloririk mat såsom smaskiga efterrätter och onyttiga mellanmål.

Bra mat och skön träning i lagom dos ger dig rätt vikt och gör dig frisk.
Svårare än så är det inte.

Foto: Katja Andersson

Kost för gravida – på Facebook

Gläds åt nyheten att Livsmedelsverket nu ger sig ut på målgruppens arena – Facebook.

Många blivande mammor har mycket frågor om vad de kan äta under graviditeten. Vad gäller om fisk? Ost? Hur mycket är normalt att gå upp i vikt? Vad kan man göra om man mår illa och så vidare.

Jag har även en hel del om kost och träning för gravida på min hemsida, men nu finns det alltså interaktiva möjligheter med Livsmedelsverket. Spännande grepp för att vara en statlig myndighet – kul!

Man får inte glömma att upplevelsen av att vara gravid är väldigt individuell. Jag hade förväntat mig att träna som vanligt under min graviditet, såg framför mig att jag bara skulle ha en liten kula framtill – att jag för övrigt skulle vara MER vältränad än jag brukar vara. Det gick inget vidare, mådde väldigt illa i samband med träning. Och åt lite för många mackor för att dämpa det. Hade dessutom en foglossning (lindrig men ändå) som hindrade mig.

Jag tror att det är bättre att prova med lite frisk luft eller att vila en stund än att ta en macka till när man mår illa. Ett litet tips bara…

Sopor i matlådan?

Gör din egen matlåda och ät upp matresterna istället för att bidra till det växande sopberget.

Var fjärde matkasse går direkt i soporna. Vi slänger mat helt i onödan – för att den har förvarats fel, för att vi tror att maten är dålig bara för att bäst-före-datumet har passerat eller för att vi inte vet vad vi ska göra med våra matrester. Tänk att genomsnittssvensken skulle kunna få 25% mer mat till samma kostnad – bara genom att slänga mindre.

Hörde just på radion att hälften av svenskarna har matlåda med sig till jobbet. På det sättet minskar både utgifterna och mängden sopor. Dessutom får man bättre koll på vad man äter och det blir lättare att hålla vikten.
Här kan du läsa mer om hur du bygger din egen matlåda.

Frukostföreläsning i Malmö

Föreläser idag för skolsköterskor i Malmö.
Temat är bra frukostar och allmänt bra matvanor för barn.

Maten man äter som barn är ju byggstenar för att kroppen ska växa och bli stark och för att hjärnan ska utvecklas och bli smart. Det borde vara helt självklart att ge sina barn bra mat för att utvecklas och växa, och bli kloka och friska individer.

Trots att maten är en av de stora källorna till oro för barnen visar undersökningar att svenska barn får hela 25% av sin energi från godis, läsk, kakor och snacks. Många äter godis dagligen och var femte fyråring dricker minst 5 dl läsk varje dag. Inte så konstigt att det är många som är övrerviktiga.

Barn behöver som regel inte vitamintabletter, de behöver bättre mellanmål.

Foto:  Katja Andersson.

After work – popcorn som återhämtning

Många har höjt på ögonbrynen när jag sagt att popcorn är bra som återhämtningsmål. Det krävs i och för sig rätt mycket popcorn men det har åtminstone jag inga problem med. Jag äter gärna mycket popcorn.

Ett glas mjölk och en skål popcorn innehåller snabba kolhydrater, snabba och långsamma proteiner läs mer här (långt ner i artikeln om mjölk som återhämtningsdryck!) och lite salt – som är extra viktigt om du har svettats mycket och behöver hjälpa kroppen att ta upp vätska

GI-tallrik med räkor. Från Kosmos i Gbg.

Återhämtningsmålet är särskilt viktigt för dig som tränar hårt och ofta, om du tränar max 2-3 gånger i veckan är det inget du behöver fundera över.

Dagens bild är den lunch jag just har stoppat i mig. Även idag gick det alldeles utmärkt att få tag i en bra lunch på stan.

Min vecka har känts som en tornado med många textlämningar, föredrag och intressanta möten. 
Nu tar jag lite kompledigt och går och tränar.

Ha en skön helg!

Träningskläder i övernattningsväskan

Mycket jobbresor kan göra det lite kämpigare att sköta sin hälsa men kan också vara en väldigt bra möjlighet att ta hand om sig. Och gör man det så håller man längre, även om tempot är högt.

Det handlar om att se möjligheterna istället för hindren. Det går jättebra att hitta bra mat på restaurang – det är du som är kunden, våga ställa krav och be om mer grönsaker, såsen vid sidan om, kokt potatis istället för pommes frites o s v.

Och när du är på resande fot och slipper tvätta, städa, laga mat och hämta på dagis har du faktiskt MER tid över för träning. Kolla om hotellet har avtal med något träningscenter eller om de har eget gym.

Återigen handlar det om planering. Och om att bestämma sig. Och kanske om att ta en lite större väska så att även 
träningskläderna får plats. Men det kan det väl vara värt…?

Jag har precis avslutat ett skönt Pulsjympa-pass på Friskis&Svettis City i Stockholm. En skön avslutning på en mycket bra dag.

Effektivitet kräver gott kaffe

Ibland blir det väldigt mycket på en gång. Man skulle kunna säga att det kör ihop sig. Eller så kan man ta ett steg åt sidan och förundras över hur mycket man kan få gjort med kniven på strupen. Förutom allt jag ska hinna med på jobbet den här veckan så är det väldigt mycket annat som ska fixas. Barnkalas. Möhippa. Alla olika skogsryggsäckar och gympapåsar som ska packas. Två stockholmsresor, artiklar som ska skrivas, föreläsningar och seminarier.

Detta är en vecka då den färdiglagade frysta köttfärssåsen får visa upp sina bästa sidor. Och JA, vi har fiskpinnar i frysen. Och mamma scans ekoköttbullar.

När det är lite lugnare förbereder jag så att jag slipper den värsta vardagsstressen. Förbereder middagsmat så att man bara behöver koka pasta, ris eller potatis när man kommer hem, vilket kan vara otroligt skönt när man har mycket annat att tänka på. Presenter till barnens kompisar handlar jag lite då och då, så får de ligga i ett presentlåda tills det är kalasdags.

En sån här vecka behövs träningen mer än någonsin, hjärnan behöver återhämtning, kroppen behöver bli av med spänningar och stress. Men det är väldigt svårt att få tiden att räcka till. Försöker klämma in en promenad när jag ändå ska ta mig till ett möte en bit bort. Åker till Stockholm imorgon, då får träningskläderna hänga med. Ska prova ett (för mig) nytt Friskisställe på Kungsholmen.

Dags att sätta igång med förberedelserna inför dagens föreläsning för studenter på dietistutbldningen på Göteborgs Universitet. Men först – morgonkaffe.

Vad är nyttigt?

Jag får ofta frågor och vad som är nyttigt – det är ju en rätt naturlig fråga att ställa till en dietist. Många blir lite besvikna när jag inte ger ett spikrakt svar och pekar ut enskilda livsmedel eller varumärken. Jag menar att det – precis som att ”det finns inget dåligt väder” –  finns ingen onyttig mat. Men det finns onyttiga vanor, och ohälsosamma mängder och portionsstorlekar.

 

Fett är nyttigt för den som av någon anledning behöver få i sig mycket energi på en liten mängd, t ex små barn och gamla människor med dålig aptit.

Nötter och mandlar är också jättenyttigt – i lagom mängd.
23 mandlar lär vara lagom daglig dos (enligt amerikanska Mandelförbundet som jag träffade på en stor dietistkongress i Chicago – där fick jag den här fina burken där just 23 st får plats).

Snabba kolhydrater är bra direkt efter träningen när man snabbt behöver fylla på de tömda förråden i musklerna och underlätta kroppens återhämtning.

– Men vegetariskt är väl nyttigt?
Det är en vanlig fördom att vegetarisk mat är mer hälsosam än kötträtter, men så behöver det inte alls vara. Tvärtom är veggomat ofta ganska fet. Ofta innehåller den mycket ost och grädde.

På konsumentsidorna i gårdagens GP hade man en stor genomgång av vegetarisk lunchmat. Flera av rätterna innehöll över 1000 kcal per portion, och i den gräddigaste kom hela 74% av kalorierna från fett.

Den som äter vegetariskt för hälsans skull bör alltså ta sig en funderare. Om du tar hänsyn till kolesterol och vikt när du väljer lunchmat är alltså kycklingsalladen eller räksalladen ett bättre alternativ än de vegetariska alternativen med stora mänger fetaost, brie eller chèvre.

Vem är Mårten?

Idag är det ju Mårtens afton och som skåning känner jag mig manad att skriva om denna skånska mathögtid.  Men vad finns det egentligen att säga om en riktig skånsk gåsamiddag?

Fina skånska trätofflor med gäss!

Den kan vara av den gamla skolan; med feta såser, blodsoppa och allt det där som de flesta inte använder i matlagningen längre, det man kallar krås (hals, hjärta, muskelmage, lever). Jag har aldrig smakat och tror inte att jag någonsin kommer att göra det.

Man kan också göra det lite mer modernt. Och använda kalkon istället, göra en sås med lite mindre grädde och servera med kokt potatis, gelé och brysselkål till. Eller en god höstig sallad med färsk rödkål.

Min starkaste kalkonupplevelse var när min småtokiga chef hittade på att alla anställda skulle få kalkon i höstpresent. Jag var singel och fick därför ”bara” en halv kalkon. 14 kg kalkonkött! Det blev väldigt fullt i min lilla frys. Jag åt inget annat kött på flera månader.

Det hela var lite absurt. Jag kan berätta att en hel kalkonfilé ser inte ut som de vaccade man kan köpa i mataffären, de är snarare som en halv badboll i storlek. Och ett lår har en basketbolls omfång. I ett enpersonshushåll var det inte lätt att laga till all denna kalkon.

PS. Om du vill veta vem Mårten är kan du läsa på Nordiska muséets hemsida.

Inspiration direkt i din iPhone

Det finns massor av roliga appar med bra och roliga recept – rakt in i mobilen. Gratis är ju gott och jag har hittat några gratisappar som är riktigt bra. Idag hittade jag några riktiga sköna inspirationskällor. 

Den amerikanska livsmedelskedjan Whole foods‘ app har recept i olika kategorier, grupperade i olika specialkoster. Näringsberäknade och med fina bilder. Ingredienserna till de recept man väljer läggs ihop till en inköpslista som man kan maila iväg om man inte själv ska handla maten. Smart.

Funktionen ”Tell us what you have and well show you what you can make” kommer jag att använda när fantasin och innehållet i skåpen börjar sina.

Kartan över var man hittar närmsta whole foodbutik ska jag använda nästa gång jag åker till New York.

För förslag till dagens kvällsmat valde jag Main courses och Cooking with kids. Tror det blir Club sandwich på spett idag. Mums!

Arlas app har jag haft länge och det gör ju det hela rätt mycket enklare när man inte behöver fundera över mått, ingredienser och hur man räknar om ugnsvärmen från Farenheit till Celcius.

Mina veckomatsedlar finns ännu inte som iPhone-app. Men kanske en vacker dag…

Foto: Katja Andersson

1 of 2
12