Archive for december, 2010

Gör slut med dina nyårslöften!

Gott nytt år!Är du en av dem som även denna nyårsafton kommer att stå där vid tolvslaget med ett nyårslöfte?

De allra flesta löften handlar om hälsa: man ska sluta röka, börja träna (hårt!), springa Stockholm Maraton, gå ner massor med kilon eller sluta stressa. Många gånger har löftena en ganska negativ klang och en känsla av tvång och pina – att undvika frestelser eller att sluta vara lat. När man har en negativ grundinställning till sitt mål är det betydligt mindre chans att man når det.

Gör såhär istället: Sätt upp ett SMART mål för varje dag – Specificerat, Motiverande, Attraktivt, Realistiskt och Tidsbestämt. Tänk igenom vad du konkret kan göra just idag för att nå ditt mål. Det kan t ex vara att ta en promenad varje dag, stiga av bussen ett par stationer tidigare, äta frukost varje dag, välja bättre lunchalternativ eller förbereda sig för att sätta igång; att gå och köpa de där träningsskorna som du funderat på. Det ska vara något konkret där du varje dag kan checka av att du nått ditt mål.

Att du får bättre kondition eller minskat midjemått blir ett kvitto på att du varit konsekvent och har gjort ”rätt” under en längre tid.

Nyårslöften har en tendens att bli ett enda stort dåligt samvete – det du gör för att du har lust att göra det har betydligt större chanser att bli bestående förändringar som du gör för att du mår bra av dem, och för att det är roligt.

Om du är konsekvent behöver du inte vara så extrem.

Tillsammans med hälsocoachen Anders Kjellander på Hälsokällan i Väst har jag just nu ett erbjudande för dig som behöver hjälp med att hitta en mer hälsosam livsstil som tar dig mot dina mål – läs mer här!

Gott nytt år!

Samarbete med Apotek Hjärtat

Nu har mitt samarbete med Apotek Hjärtat äntligen sjösatts. Första artikeln är säsongsanpassad och handlar om D-vitaminets många viktiga verkningsområden för att hålla oss friska, pigga och glada.

Såhär års får vi svenskar förlita oss på D-vitamin från mat och dryck, eller åka på solsemester. Snön som innebär mer ljus gör  i och för sig gör att vi känner oss piggare, men har tyvärr ingen effekt på D-vitaminnivåerna.

Läs mer här om du vill!

Snöflingor i tekoppen

Det känns som om julen redan är över, det gick väldigt snabbt i år, men de goda smakerna kommer jag att använda länge. Citrusfrukternas säsong varar ett tag till och alla goda kryddor kan man använda till mycket. Saffran i en god fisksoppa, kanel och kardemumma på frukostfilen och på cappucinon, grovmalen skånsk senap på skinkmackan…

I en av julklapparna jag fick låg ett te som är rena drömmen när man kommer in från en snöpromenad i den bistra kylan – ett svart te med rosenblad och rosépeppar, krossad kanel och snöflingeformade sockerstjärnor, kallat  ”Den första snön”.

God fortsättning!

Julens goda smaker

En lyxig fruktsallad med julens kryddor passar fint till julgröten.

Stjärnanis, kanelstång och vanilj kokas en stund med socker och vatten och får svalna.

Lagen häller man över en fruktsallad med bitar av sharonfrukt, mango och apelsin, och kärnor av granatäpple.

Mmmm….

Mindfullness vid matbordet

Mindfulness handlar om att vara hundraprocentigt närvarande, som en motpol till det uppskruvade tempo många lever i idag. Mindful eating innebär att man är mer närvarande när man äter och tar in maten med alla sina sinnen, istället för att äta lite när som helst när man råkar ha en hand ledig – i bilen, vid datorn eller framför tv:n. Då är man inte medveten om hur mycket man får i sig, och det är lätt att glömma att man faktiskt har ätit.

Hitta balansen – prova Mindful eating!

Sätt dig ner i lugn och ro och samla tankarna en stund. Ta några djupa andetag och slappna av. Titta, känn och dofta på maten på tallriken. Välj ut en lagom stor bit och stoppa den i munnen. Känn efter – hur känns det? Hur är konsistensen? Sältan? Krispigheten? Vilka sinnen använder du? – lukt? smak? hörsel?

Tugga långsamt och var uppmärksam på vad som händer i munnen varje gång du stoppar en ny bit. Pausa. Bli medveten om dina upplevelser, sinnesintryck och tankar innan du tar nästa tugga. Känn efter hur din kropp reagerar, och hur det känns efter hand som du bli mätt, nöjd, avslappnad och lugn.

Foto: Katja Andersson

Kött i Lund

Widerbergs köttmaffiaJag är förundrad över att Widerbergs köttaffär i Lund har fått finnas kvar i alla dessa år – utan attacker från veganer och djurrättsaktivister.

I skyltfönstret sitter denna bild med texten ”Här styckar vi själva”.

Personerna på bilden ser ut att vara hämtade ur en film om den italienska maffian. Den här tiden på året är det nog mer fart i verksamheten, kul att våra gamla traditioner och den äldre matkulturen får leva kvar.

Däremot blev jag helt bestört när jag såg hur det anrika Konditori Lundagård har totalförstörts av sina nya ägare. Schabbigt, smutsigt och helt utan finess. Det verkar inte klokt att man kan få fortsätta i samma namn som det gäng gamla charmiga och kakälskande tanter bedrivit sin verksamhet i när man helt saknar ambitioner. Väldigt ledsamt.

Fira jul med gott samvete!


Kanske du redan har hunnit med några julbord, kanske är du en av dem som oroar sig över att gå upp i vikt under julhelgen.  Äter du  bara julbord på julafton så behöver du inte fundera över det – det är trots allt det du äter mellan nyår och jul, inte det du äter mellan jul och nyår som har betydelse för din hälsa (gammal klyscha…).

Ät som vanligt – frukost, lunch och kvällsmat – försök låta bli att ta om (ta i så fall bara grönsaker) och undvik att småäta, så slipper du gå upp i vikt. Försök låta bli att äta julgodis, choklad och pepparkakor hela tiden. Lite grann är okej, men det är lätt att tappa räkningen om man fikar hela tiden.

Passa på att träna när du ändå är ledig. En promenad varje dag ger dig frisk luft och förbränner lite extrakalorier. Åka pulka, göra snögubbar och skotta snö är också väldigt bra motion.

God jul!

PS. Oavsett om du tror att du kommer att gå upp i vikt eller inte i jul, så kommer du förmodligen att få rätt. Det är faktiskt du själv som bestämmer. DS

Foto: Katja Andersson

Upp ur vardagsfällan

Är du fast i tråkig vardagsmat som är mer anpassad efter barnens vilja än mat du egentligen gillar? Öppna ögonen så kan det vara väldigt enkelt att komma upp ur köttbulleträsket och låta vardagsmaten bli en härlig smakupplevelse en helt vanlig måndagkväll.

Ibland är det inte så lätt att göra alla familjemedlemmar nöjda. Jag gillar stark mat, men övriga familjen vill ha lite mildare smaker.

Med enkla medel kan alla äta samma mat, OCH vara nöjda och glada. Gör en riktigt god sallad med spännande grönsaker och oliver, eller en ratatouille med squash, vitlök, tomatkross och gul paprika. Det kan förgylla vilken vardagspasta som helst.

Leta i kryddhyllan och bland de färdiga såserna som inspirerats av andra matkulturer. Själv gillar jag asiatiska lite starkare såser som kan användas som ”vuxenketchup” och kan förgylla vardagen en helt vanlig tisdagskväll.

Spice up your life!

Foto: Katja Andersson

Julmat är nyttigt!

Julmat är för många ett ganska ångestfyllt kapitel. Man tror att man måste gå upp i vikt och att julmaten är väldigt onyttig. Det är oftast inget fel på maten i sig, vissa inslag på julbordet är riktigt hälsosamma.

Visste du till exempel att kanel är rena antioxidantbomben?
4 gram kanel är lika rikt på antioxidanter som ett halvt kilo tomater, menar Fredrik Paulun på sin hemsida, dessutom anses kanel öka förbränningen, sänka blodsockret och förebygga hjärtkärlsjukdomar.

Granatäpple är också ett trevligt och juligt inslag, vars antioxidantnivå ligger nästan i klass med de svenska skogarnas superhjälte – blåbäret.

Julnötter och mandlar innehåller mycket antioxidanter och näring. Nötterna är koncentrerade på näringsämnen och hälsosamma fettsyror – och energi. Välj mellan hasselnötter, sötmandel, pecannötter, valnötter och andra julfavoriter. Men lagom är bäst – alla nötter och mandlar innehåller ca 50% fett.

Grönkål är rikt på antioxidanter, vitkål väldigt c-vitaminrikt. Min favorit är grönkål kokt i lite matlagningsgrädde med salt och svartpeppar. Vitkål är ju oftast brun när man äter den på julen – prova även att äta den färsk, t ex med apelsinbitar och krossade valnötter, en god olivolja och grovmald svartpeppar.

Vidga dina vyer i jul, hitta på nya rätter och skapa nya jultraditioner.

Passa på att träna och gå långa sköna vinterpromenader när du är ledig. Pulkaåkning, snögubbeskapande och snöskottning är också bra träning.

Glaedelig jul!

Vintrig återhämtning


Återhämtningsmål är bra för den som tränar hårt och ofta. Då förbättras förutsättningarna för att kroppen ska återhämta sig och träningen ska få den uppbyggande effekt du önskar. Dessutom är det viktigt för immunförsvaret att äta något direkt efter träningen. Efter ett hårt träningspass är du extra känslig för förkylningar och annat, men det rådet återhämtningsmålet bot på.

Såhär års kan det vara gott med något varmt. Och säsongsanpassat.

  • En stor mugg glögg (saftglögg) med en näve russin + mandlar. Ett par pepparkakor
  • En kopp varm choklad och en macka med skinka. Plus en apelsin.
  • En mugg varm blåbärssoppa med ett par matskedar keso och ett par skorpor.

Återhämtningsmålet bör ge dig mellan 5 och 10 gram protein och ca 1 gram snabba kolhydrater per kilo kroppsvikt.

 

1 of 3
123