Archive for februari, 2011

Stark av spenat? Dagens rätt på hemmakontoret

Idag blir det en supergod omelette med grönsaker frästa i olivolja med salt, peppar och en vitlöksklyfta. 

Visste du att man får bättre kondis av spenat? Läs här!

Såhär gjorde jag:

2 ägg, 3 msk matlagningsgrädde eller mjölk, plus lite salt och peppar – vispas ihop

1 rödlök
1 klyfta vitlök
en klyfta blomkål
en bit röd paprika
en påse spenat

Skär grönsakerna i bitar och fräs dem i olivolja – spenaten läggs i ganska sent.

När grönsakerna är klara puttar du undan dem och steker omeletten i ena sidan av stekpannan.
Sen är det bara att njuta av en snabb, god och nyttig lunch – som man dessutom får bättre kondis av.

Jag är en av Driftig.nu’s skribenter 2011

Driftig.nu är Sveriges största mötesplats för kvinnliga entreprenörer – med information och nätverkande kring företagande.

Här kommer jag under året att skriva krönikor och tips kring hur man kan bli friskare och gladare, mer kreativ och få mer gjort – genom sundare vanor. Jag kommer att ge min syn på hur livsstilen påverkar företagandet och lönsamheten.

Hälsa är så mycket mer än ”att äta rätt” eller att svettas på ett gym. Hälsa (i mina ögon) är det som får just dig att må bra – sånt som du kan påverka själv. Läs gärna mer här!

Och håll utkik efter första inlägget.

Förkylt!

I dagens inlägg i MbM-bloggen kan du läsa om bästa sättet att komma igång med träningen efter en förkylning eller sjukdom. Medan du väntar på att bli frisk kan du passa på att ge kroppen en period av välbehövlig vila, kanske boosta med lite extra c-vitaminer, och sova så mycket som möjligt. Så fort du känner dig bättre är det smart att börja lugnt med promenader. Frisk luft och rörelse gör att du känner dig piggare, snart är du på banan igen och kan fortsätta mot dina mål.

Tillägg 22/2-2011
Den här årstiden kan det vara svårt att veta vad som är sjukt och vad som är tillräckligt friskt för att kunna träna.
Mats Börjesson som bl a är damfotbollslandslagets läkare är intervjuad i senaste Friskispressen. Han drar gränsen vid nacken. Om besvären sitter nedanför nacken avråder han från träning. Smart tumregel!

Gott med värmande soppa till lunch

Jobbar hemifrån idag eftersom jag för närvarande inte har något kontor att gå till – det har brunnit på vinden ovanför min skrivbordsplats. Så under renoveringen är jag ”hemlös”. Saknar arbetskamraterna väldigt mycket, man blir lite lappsjuk efter en hel dag framför datorn.

Dags för lunch. Dagens rätt här på hemmakontoret blir Keldas Toscansk tomatsoppa med lite rester av grillad kyckling. Den här soppan är bara SÅ god. Och snabblagad – några minuter i micron bara.

Jag gillar soppa, men övriga familjen är inte så förtjusta i det – så jag får passa på när jag är ensam hemma.

Alla hjärtans frukost

Alla hjärtans frukost

Idag är det Alla hjärtans dag. Vägen till en mans hjärta går via magen sägs det, men den här frukosten gör jag som en kärleksförklaring till mig själv ; )

Naturell yoghurt i favoritskålen. En tesked hallonsylt (utan kärnor) utrörd i 2 msk yoghurt lägger jag ner i små pölar, drar sedan försiktigt med en kniv igenom pölen, så blir det så här fina hjärtan. En rågmacka med skinka och tomat. En apelsin. Och gott kaffe i koppen såklart.

Dags för fredagsmys?


Jag tipsar idag om sundare fredagsmys med lättlagade tapas på Apotek Hjärtats hemsida.
Där hittar du recept och bilder på grönsaksstavar med hummus, vitlöksrostade grönsaker, korvslantar och bulgursallad med päron och oliver.

Ha en skön helg och en lugn fredagskväll!

 

Tankad med positiv energi

Idag var jag på föreläsning med Pasi Salonen, coach för idrottare och själv aktiv som triatlet – 45 minuter fylld av inspiration och action.
Skönt med lite positiv energi när säsongens värsta skitväder piskade på utanför fönstret.

Kul att höra någon som vågar prata om vikt och livsstil med inställningen att man själv kan påverka. Från kulmage till tvättbräda och extremt uthållig – tävlar bl a i Ironman; 4 km simning i havet, 18 mil på cykel och 42 km löpning. I ett sträck. Phu!

Några tänkvärda punkter från föreläsningen:

Mål ska vara stora tydliga och klara

”Ett pussel med 1000 bitar är svårare att bygga ihop om man får dem i en påse än om man har kartongen med bild framför sig.”

Ta reda på vad som får dig att må bra, och gör det – ofta!

Börja här och nu med att göra det du mår bra av. Eller sluta med något som du inte mår bra av.

Tänk igenom vad som gör en bra dag. Är det en bra låt på radion? En god frukost? En morgonlöprunda?

Skriv träningsdagbok och analysera vad det var du gjorde den där gången det gick riktigt bra på en träning eller tävling.

”Alla bilder är inte äkta men alla bilder kan vara målbilder.”

Pasi visade ett fotomontage med en bild av sitt eget huvud och en elitsimmares överkropp. Den bilden hade gjort honom till en bättre simmare: Om man lever sig in i bilden att man är Mustafa Mohammed eller Malin Ewerlöf får man automatiskt en bättre löpteknik än om man hela tiden känner efter hur tungt det är.

Omge dig med vänner som stöttar dig för att nå dina mål

De ”vänner” som inte vill att du ska lyckas minskar dina möjligheter.

Se möjligheterna och fokusera på det som är positivt. Vad gör jag idag som är bra!?

Det blir inte alltid som man tänkt sig.
Det blir ofta mycket bättre – om man bara vågar ta första steget.

Sportlov med barn? Läs detta först!

Maten blir en ganska central fråga när det är sportlov. Plötsligt står man där, ansvarig för frukost, lunch, middag och X antal mellanmål för att hålla energi och humör på topp, och är man dessutom fysiskt aktiv och utomhus hela dagarna så blir det ännu tydligare; det behövs mat! Ofta.

Läs gärna mina erfarenheter från skidresan vi gjorde v. 5:

Planering…

Tips för en lyckad lunch i backen.

Dessutom behövs mellanmål som är lätta att stoppa i fickan – mandlar, nötter, torkad frukt, minikexchoklad…

Ha ett skönt sportlov!

Foto: Katja Andersson

1 of 2
12