Archive for mars, 2011

Veckans träning i GP

I dagens GP svarar jag på en läsarfråga om hur man på bästa sätt laddar och sätter ihop ett träningsschema för att genomföra GöteborgsVarvet i maj.

Har du någon fråga om mat, hälsa och motion?

Maila gärna till livsstil@gp.se

Var fjärde svensk drar ner kolhydraterna

Såg ett inslag på nyheterna alldeles nyss. Att många försöker minska sitt kolhydratintag har jag förstått, men att det är så många som var fjärde svensk har jag svårt att tro faktiskt.

I och för sig, det beror ju på vad man menar med att ”dra ner” – även i vetenskapliga studier råder oenighet om vad man egentligen menar med lågkolhydratkost, och det måste vara väldigt svårt att få en pålitlig siffra i en enkätundersökning där kanske varken den som ställer frågorna eller den som svarar egentligen har koll på vad den andre menar.

Till en viss gräns tror jag absolut att många mår bra av att minska på kolhydraterna, inte minst i viktminskningssyfte. Självklart går man ner i vikt när man tar bort hälften av sitt energiintag. Dessutom är det ofta livsmedel med högt energiinnehåll och lågt mättnadsindex som tas bort; läsk, godis, choklad, glass, vitt bröd, söta flingor, sockrad yoghurt, sylt, juice, kakor, bullar, chips, öl och så vidare.

Men när man ersätter det med stora mängder rött kött, bacon, korv, ägg, ost, grädde och smör – då är det inte särskilt hälsosamt. Kolesterolet påverkas, ofta får man i sig mer salt som bland annat kan höja blodtrycket och minska bentätheten. Studier visar att det finns ett samband mellan denna typ av kost och cancer, t ex tjocktarmscancer.

Och vad hände med diskussionerna om matens miljöpåverkan, djurhållning och höga priser? De är plötsligt som bortblåsta.

Dessutom finns det mycket som är positivt med de nyttigare kolhydratkällorna. Den som tar bort kolhydraterna helt missar bra fiberkällor som rotfrukter, fullkornsbröd, hela korn av t ex quinoa, kamutvete och matkorn, bönor, linser och ärter, som dessutom innehåller ämnen som kan sänka kolesterolet och bidra till ett jämnare blodsocker. Fibrerna är viktiga för immunförsvaret eftersom en viktig del av det sitter i tarmen – de nyttiga tarmbakterierna lever av fibrer. Dessutom missar man fruktens c-vitaminer, fibrer och antioxidanter, t ex lycopen som bland annat motverkar prostatacancer, och finns i vattenmelon och blodgrape.

Jag tänker att det är som på börsen. Att det är dumt att bara köpa en sorts aktier – eller att lägga alla ägg i samma korg. Sprid riskerna istället – och njut av maten på din tallrik, rör på dig lite mer och ät varierat och balanserat, så slipper du gå på konstiga dieter.

Jogga in våren!

Idag har jag skrivit om säsongens träningstrend på Apotek Hjärtats hemsida.

Visst blir man lite som en nyutsläppt häst när solen värmer och ljuset återvänder?!! Igår var det snöstorm hela eftermiddagen, men idag känns det hoppfullt igen. Börja jogga redan nu, så kan du verkligen uppleva och njuta av hur det blir allt grönare i naturen. Och vara i god form för sommarens härliga morgonrundor.

Naturen och skogen har dessutom positiv effekt om du är stressad, lövskog lär vara särskilt läkande och används som behandling vid utbrändhet. Det måste vara kombinationen av rörelse och natur som är grejen!

Expert på GöteborgsPosten

I dagarna lanseras GP+, en webbaserad tjänst där man får tillgång till exklusivt material och bland annat kan ställa frågor till ett antal experter. Och en av dem är jag.

Dagens morgontidning ser ut såhär. Jag hoppas på många intressanta frågor från läsarna, och en bra dialog som kan hjälpa människor att må bättre och hitta tillbaka till sitt sunda förnuft.

Jag vill gärna bidra till att fler människor äter gott med gott samvete, och ger kroppen det den behöver i form av näring, motion och vila. Då mår man bättre både på insidan och utsidan, och behöver inte leva livet så extremt som många gör idag.

Och såhär ser det ut på sid 18-19:

Mat eller piller??

2 miljarder kronor. Så mycket lägger svenska folket på kosttillskott varje år. Detta enligt ett inslag i Rapport alldeles nyss.

I 30 av de 43 analyserade produkter som undersökts fanns substanser som kan vara farliga. De innehöll bland annat giftiga och beroendeframkallande ämnen, ämnen som bland annat kan ge leverskador och påverka nervsystemet.

– Kvacksalvarnas marknad, menar Livsmedelsverket, som i sitt pressmeddelande särskilt varnar för produkter som innehåller

  • Synephrin
  • Grönt te extrakt
  • Koffein

Märkligt att många litar mer på kosttillskottens innehåll än matens. Särskilt när det ser ut såhär. I höstas körde en hälsokostkedja en kampanj som gick ut på att matens näringsinnehåll skulle vara utspätt. Ganska ironiskt.

Jag har aldrig riktigt fattat varför man väljer att äta piller, pulver, bars o s v istället för helt vanlig god och hälsosam mat.

Vill du ha ny inspiration?
Klicka här för att komma till mina nya fräscha veckomatsedlar, med en smart och tidsbesparande inköpslista. Ladda ner helt gratis!

Nu är det fredagsmys…

Dags för en skön ledig fredagskväll. Och vet du vad?! Du måste inte äta chips bara för att det är fredag.

På Apotek Hjärtats hemsida skriver jag idag tips och recept för en fredagskväll som inte bara är god och mysig, utan dessutom bra för hälsan.

Enjoy!

 

Foto: Katja Andersson


Mmmm mellanmål

Smoothie med hallon, svarta vinbär och mjölkBästa mellistipset – till en hungrig/nytränad eller två småsugna personer:

En härlig vitaminkick som sätter igång sommarminnena och ger dig en bra återhämtning, goda smaker och lite färg i tillvaron. Mums.

Du behöver:
2,5 dl frysta bär (jag hade hallon och svarta vinbär) och
2,5 dl mjölk.

Mixa med stavmixer, smaka av och söta eventuellt med lite socker eller en halv banan.

PS. Visste du att svarta vinbär heter Solbär på danska. Passar bra idag, tycker jag. Äntligen vår!

Vem behöver mer kött?

Vi äter allt mer kött. Ett pressmeddelande från Kött och Charkföretagen berättar att svenskarna jämfört med förra året har ökat sin köttkonsumtion med 4%. Trots att vi blir allt mer upplysta om köttkonsumtionens konsekvenser för miljön, och trots att många tycker att maten är dyr så äter vi alltså mer av det som kostar mest.

Bönor, linser och ärter är prisvärt protein, har lågt GI och innehåller nyttiga fibrer som bland annat är bra för kolesterolet och för magen. Ändå står vegetariska proteinkällor inte särskilt högt i kurs hos många av oss. Svensken äter i snitt EN böna om dagen. Kanske beror det på att de flesta inte vet vad de ska göra med bönorna. Här kommer några förslag:

  • Blandade bönor i en vinegrettedressing tillsammans med skivad rödlök
  • Hommus (kikärtspuré som bland annat är väldigt gott att dippa grönsaksstavar i, eller ha som tillbehör  till vilken mat som helst)
  • Chili con carne (helt vanlig köttfärssås med vita eller blandade bönor, och extra kryddor förstås; gärna chili och spiskummin)
  • Linssoppa med rotfrukter

Olika dieter, t ex LCHF som innebär att man tar bort kolhydrater och istället äter fett och protein, är säkert en bidragande orsak till att svensken i genomsnitt äter mer kött. Det är aldrig bra att äta ensidigt, och många av de jag har träffat på som äter enligt LCHF äter extremt mycket kött, bacon, korv och feta mjölkprodukter – dåligt för miljön och naturen, men inte heller särskilt hälsosamt för kroppens inre miljö. Att ta bort fullkornsprodukter, grönsaker, rotfrukter och frukt innebär bland annat att man missar en massa fibrer och antioxidanter som kroppen behöver, och stora mängder mättat fett är inte bra för hjärtkärlhälsan.

Om man är konsekvent behöver man inte vara så extrem. Om du alltså konsekvent gör hälsosamma val vad gäller mat- och träningsvanor, så behöver du inte bli en extrem aktivist. Var snäll mot kroppen och ge den det den behöver varje dag, lev lite mer lagom och njut av livet.

Rester is the shit

Plötsligt talar alla om rester. Hur vi ska rädda miljön, tredje världen och hushållsekonomin, genom att äta upp maten istället för att slänga den. Klokt att fokusera på detta, ur många aspekter, men det känns som att det plötsligt kommer från alla håll.

Idag såg jag en liten recykling-kasse, alldeles lagom för en matlåda, med texten ”Dagens lunch. Kan innehålla spår av rester”.  Bra initiativ, för i en vanlig plastpåse är risken stor att den lilla lådan hamnar snett och börjar läcka. Och en normal papperspåse är alldeles för stor och otymplig för att ha en liten låda på botten. Skulle tagit en bild, men vågade inte fråga damen som höll i den (jag vet inte själv hur jag skulle reagerat om någon plötsligt kom fram och fottade min väska…).

I tunnelbanan annonserades det om Lantmännens nya kokbok som man kan beställa med ett sms. Där baseras hälften av de hundra recepten på rester.

Jag älskar också rester. Det är lite av en sport att hitta på nya goda rätter av det man har i kylen. Makens favorit är pytt i panna, min egen är soppor av olika slag. Med lite köttfärssås, en bit kassler eller en bit grillad kyckling plus lite broccoli, purjolök, morot, sockerärter och andra goda grönsaker som får koka antingen i buljong eller tomatkross går det enkelt och snabbt att koka soppa på en … matrest.
Wraps blir också väldigt bra; lite sallad, soltorkade tomater, tunnskivat kött, t ex en bit kyckling eller några skivor choritzo. Gärna toppat med lite pesto eller en klick gräddfil. Och inrullat i ett tortillabröd eller tunnbröd.

Var fjärde matkasse hamnar direkt i soporna, helt i onödan. Genomsnittssvensken skulle alltså kunna få fyra matkassar istället för tre – för samma pris. Bara genom att planera lite mer och vara lite mer snål. Och lita på näsan istället för att slänga något som är ett par dagar gammalt, sådär för säkerhets skull.

Att tänka på vad man gör med sina rester är betydligt viktigare för miljön än att jaga efter KRAV-odlat och närproducerat. Mina veckomatsedlar kan vara en hjälp på vägen.

1 of 2
12