Archive for maj, 2011

Ingen rädder för masken här!

Vad skönt att Livsmedelsverket nu har blåst ”faran över” vad gäller dvärgbandmasken.

Man kan fortsätta äta bär, svamp och grönsaker som tidigare, och behöver inte vara orolig för att bli smittad av den lilla lömska parasiten. Det är tydligen mycket ovanligt att människor smittas.

Det ska bli härligt att gå på skattjakt och plocka av skogens guld även den här sommaren.

Smultron, blåbär, kantareller och vildhallon. På grässtrå, i morgonfilen, på gröten, i en god paj eller nybakade muffins. Ljuvligt.

Våra svenska bär är ju dessutom rena rama supermaten. Antioxidanter, fibrer och vitaminer. Och så får man motion medan man plockar dem.

Hur bra som helst.

Kom igång med träning – veckans Gp

Varje tisdag svarar jag på en läsarfråga i GöteborgsPosten. Den här veckan var det en småbarnsmamma som vill komma igång och träna som hade mailat in en fråga.

Det gäller att utgå ifrån var man är och successivt öka träningsmängden. Att ha en strategi och en plan. Den här tjejen hade bestämt sig för att börja träna under semestern. Då tycker jag att det är en bra ide att starta redan nu med att röra sig mer i vardagen och få upp lite grundkondition.

Det är också viktigt att fundera över hur man tänker fortsätta när semestern är slut – så att man håller fast vid de nya goda vanorna i även vardagslunk och höstrusk.

Många gånger krävs det lite planering och framförhållning, speciellt när man har småbarn – kanske du behöver ta med träningsväskan redan på morgonen så du kan gå direkt till gymet efter jobbet? Kan du ta långlunch ibland så att du hinner både träna och äta? En motionscykel hemma är ett bra alternativ om du har svårt att komma hemifrån tillräckligt ofta.

Var aktiv med familjen – gå på skogspromenader, lek med barnen, spela fotboll. Ta en långpromenad med barnen i vagn eller på cykel. Kanske blir dina träningsrundor inte alltid som du hade tänkt dig, men det viktigaste är att du rör på dig.

På spaning efter bra lunch – Pour Bon


Pocherad torsk med ägg- och persiljesås, sockerärtor och krossad färskpotatis. En gammal klassiker i ny fräsch tappning.
Till det en väldigt bra salladsbuffé med rotfrukter och kikärter, grönsallad, hommus och tapenade, och soppa på vita bönor och ramslök. Knaprigt god skorpa på det egenbakade brödet. Fräscha råvaror. Känns som att man får i sig mycket näring på Pour Bon, ett stenkast från mitt kontor, mitt i hjärtat av Götet.

Det är enkelt och gott, de fina råvarornas smaker får sitt välförtjänta utrymme och totalt sett är det bra. Eller helt okej.
Man ska väl inte klaga, men trots att man får en liten ”puck” som säger till när varmrättstallriken är klar, så var maten inte varm när jag fick den. Lite trist. Och ganska kallt i lokalen.

Pris 95 riksdaler. Helt okej, men inte lika prisvärt som härom sistens på Avenyn.

Vilken bra grej!

Wow!
Jag blir imponerad och glatt överraskad när jag hittar denna information på Kungälvs kommuns hemsida.

Trodde inte att det fanns sådana moderna tankegångar kring skolmaten – här kan man direkt i sin iPhone / Android kolla vilken mat som serveras i skolan. Bra tänkt! Ska genast testa den!

Jag var på utvecklingssamtal med 7-åringens lärare förra veckan, och fick återigen en väldigt positiv upplevelse i skolmatsalen – bamba, som det heter häruppe. Skolmaten har definitivt utvecklats sedan jag gick i grundskolan.

Veckans läsarfråga i GP

I dagens GöteborgsPosten har jag svarat på en fråga från en glad pensionär – en flitig människa som tränar fem gånger i veckan. Jag blir så glad över frågan, den är verkligen ett kvitto på att även seniorerna tränar allt mer, och inser att det är roligt och viktigt att röra på sig.

Det bästa är om man kombinerar styrketräning, konditionsträning och gympa, dans eller liknande. Då får man träning som både bygger upp muskler, koordination, balans och kondition. Alla dessa är viktiga för att behålla sina funktioner, och slippa ramla och bryta benen i onödan.

Gymträning fem gånger i veckan är inte nödvändigt, det räcker med svettig träning 2-3 gånger, och mer vardagsmotion så att man undviker alltför mycket stillasittande.
Oavsett om man har passerat 70-strecket eller om man är yngre.

21 km den 21 maj 2011

20110522-094434.jpg

Igår var det äntligen dags att springa halvmaraton. 21 km på Göteborgs gator. Årets händelse. Hitintills.

Vilken fantastisk dag. Helt perfekt väder; lagom varmt, soligt. Och medvind på Hisingen.

Efter omständigheterna är jag jättenöjd. Jag var skadad de sista två veckorna innan loppet, och kunde inte fullfölja min träning enligt planen. Jag kände mig väldigt osäker hur baksidan av mitt vänstra lår och skinkan skulle reagera på 21 km och tog det lugnt. Sprang den första milen i 5:30-tempo och det kändes stabilt. Sen blev jag plötsligt i akut behov av en toalett – tack ni som hade placerat en bajamaja utanför TV-huset!

Efter några minuter var jag på banan igen, tog lite att dricka och kände mig väldigt stark igen. Fortsatte i samma tempo hela vägen runt, och fick en sluttid på 2.02.02.

Framför allt är jag nöjd med hur det kändes. Att kroppen höll och att det var kul och skönt hela tiden.

Dags att ladda om för nästa utmaning: 10 km på Blodomloppet den 30 maj.
Och tankar har väckts när det gäller Lidingöloppet i september.
Det här blir ett bra löparår!

Fredagsmys – en bra film

Här finns det mer pepp att hämta.

Ikväll blir det pasta, glass, frukt och vatten. Nötter, mandlar och torkad frukt. Kanske lite choklad.
Inte för mycket popcorn, då får jag ont i magen imorgon.

Och den här filmen på repeat!

Foto: Katja Andersson

Väskan är packad

Det här med att springa lopp är lite som att föda barn. Man laddar länge, man vet att det kommer att bli ganska jobbigt, kanske till och med göra lite ont.

När det förutbestämda datumet närmar sig blir man lite nervös och förväntansfull. Man packar sin väska och gör de sista förberedelserna.
Har du med dig allt?

Startbevis / nummerlapp
Kläder: strumpor, byxor/tights, t-shirt, ev BH alt tejp till bröstvårtorna
Lunchlåda
Vattenflaska
Mellanmål
Skoskavsplåster
Hänglås
Plastpåsar (till svettiga kläder, blöt handduk och grusiga skor; 2-3 st alltså)
Rena trosor
Deo
Tvål
Hudkräm
Foppatofflor eller luftiga sandaler (skönt att slippa trånga skor efteråt!)
Solglasögon
Solkräm
Keps

Var ute i god tid, många saker tar längre tid än man tror.

Och glöm inte att fila och smörj fötterna imorgon kväll.

Njut av folkhavet och ha det riktigt kul på lördag.
Lycka till!

Pastaparty

Laddar energilagren med ett pastaparty i hemmets lugna vrå.

God färsk pasta behöver bara lite tomater, olivolja, flingsalt och nymald svartpeppar.

Snabbalagat, kolhydratrikt och himmelskt gott.

Värsta Gundegröten!

Jag är egentligen ingen grötmänniska, men ibland blir man själv förvånad över vad man kan åstadkomma på morgonen.
Idag blev det grötfrukost: Jag gör en gröt i micron: 3/4 dl havrekli, ett par matskedar av sonens fruktmüsli, rejält med kanel, en nypa salt och 2 dl vatten.

Micrar 2 minuter – och min micro är av det snälla slaget, den piper bara en gång, så man kan lugnt gå och duscha under tiden (se till att ha en tillräckligt stor skål bara!)

När det är dags att äta lägger jag i lite grovhackad sötmandel och lite blåbär från frysen. SÅ GOTT!

Dessutom är denna gröt rena rama supermaten: Havrekli är bäst på betaglukaner som sänker kolesterolet, mandlarna innehåller E-vitamin och nyttiga fettsyror, blåbär fullsmockade med antioxidanter, kanel likaså.

Jag blir mätt och go, och blodsockerkurvan blir jämn och fin hela förmiddagen.

1 of 3
123