Så undviker du semesterns extrakilon: Glassfällan

En vanlig glass innehåller ofta lika mycket kalorier som en hel lunch.

Om du vill slippa semesterns extrakilon och komma tillbaka fräsch och utvilad efter ledigheten måste du välja. Och röra på dig mer. Välj bort de sorter som innehåller mer än 100 kcal/glass.

När det gäller kulglass, välj gärna en god sorbet – skippa gräddglass med pecannötter och kolasås, marshmallows och godisbitar, och håll dig till EN kula.

Och sätt en gräns för dig själv, max två glassar i veckan till exempel. Prova att ta ett äpple eller en mineralvatten istället. Eller varför inte en cappucino om du är sugen på något?

Med färska bär, lite matyoghurt och en stavmixer kan du enkelt göra en egen god och nyttig glass. Mixa bären med yoghurt och ställ in i frysen en stund, så får du en god yoghurtglass. Blir det för surt kan du söta med lite socker eller en halv banan.

Låt semestern bli ett tillfälle att återhämta dig och ladda batterierna. En morgonpromenad och en god frukost ger en bra bas för en skön dag. Passa på att sova ordentligt och var ute mycket. Fyll på med D-vitamin från solen och antioxidanter från färska grönsaker, frukt och bär.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera