Archive for september, 2011

1 år i bloggosfären!

Idag blir det 1-årskalas. Det är precis ett år sedan jag startade min blogg. Det har blivit nästan 220 inlägg, i genomsnitt drygt fyra per vecka. Inte trodde väl jag att jag skulle ha SÅ mycket att säga…

Bloggandet är verkligen ett roligt sätt att jobba. Jag gillar det snabba och att man direkt kan vara ute med sin kommentar eller åsikt om saker som händer i mat- och hälsovärlden, och det gör det ju ofta. Otroligt hur mycket som skrivs om dessa ämnen – och i alla tänkbara kanaler.

Bloggen och hemsidan fungerar som ett slags skyltfönster. Här kan jag i lättsamma former visa vad jag står för och hur jag skriver, och det funkar fint när det gäller att hitta nya kunder – eller rättare sagt; Kunderna hittar mig.

Om du vill läsa om hur det hela började, läs här!

Idag blir det champagne som fredagsmys  😉

 

Glad av kaffe och god frukost

Få saker gör mig så glad och nöjd som en riktigt bra frukost. Jag blir pigg och får energi för hela dagen. Givetvis fyller jag på med mer mat efterhand, men frukosten ger en bra bas.

Idag äter jag en trevlig frukost på Scandic sjöfartshotellet i sthlm.
Jag väljer naturell yoghurt, färsk melon o ananas, lite fullkornsflingor, en fullkornsmacka med philadelfia och rökt kalkon, och grönsaker.
Och kaffe såklart.
För det mår jag bra av.
Bara för att det erbjuds wienerbröd och prinskorv måste man ju inte äta det.

Som den kaffeälskare jag är blir jag extra glad när det kommer nya rön om positiva hälsoeffekter av kaffe. I gårdagens GP rapporterades om en nyligen publicerad studie där kaffe visats vara bra för att förebygga depression.

Värt att tänka på nu när det börjar bli höst.

Vilsen GP-läsare söker träningskompisar

Tisdag igen – och tisdag betyder att jag svarar på läsarfråga i GöteborgsPosten.

Den här gången kom frågan från en kvinna som har övervikt och bland annat högt blodtryck. Hon vill komma igång med mer träning och undrar hur hon ska få med sig sina väninnor. Min erfarenhet av att träna ihop med andra är – tills nu – ganska dålig. Ofta har det varit jag som dragit och dragit och till slut är det inte kul att lyssna på andras undanflykter längre.

Mina nuvarande träningskompisar har ofta ett konkret och tidsbestämt mål i sikte, vi peppar varandra och springer ibland lopp tillsammans. Fantastiskt kul.

Ibland behöver man hjälp att komma ut och köra ett pass, men ansvaret för sin träning har man själv, det kan man inte lägga på någon annan.

Den inre motivationen måste man hitta själv.

Lunchspaning – en ny stjärna på sushihimlen!

Idag hittade jag ett nytt sushiställe och åt den fräschaste sushin hittills i mitt liv.

Min tiobitarstallrik var pyntad med en fantastiskt god algsallad, syltad rödlök och den traditionella ingefäran. Fräscha och goda råvaror, god och lagom varm misosoppa. Varje sushibit var omsorgsfullt dekorerad och ja… det var bara helt perfekt.

Ai sushi på Rosenlundsgatan i Göteborg, ligger alldeles mittemot Fiskekörka. Helt klart värt ett besök!

Nöjd!

Mör i kroppen och ganska mosig. Men väldigt nöjd över min insats på Lidingö idag.

Förutsättningarna var helt optimala; bra starttid (kl 10), det passar väldigt bra för mig som gillar frukost. Underbar bana i skogen, bra underlag på torr skogsväg. Och helt fantastiskt väder – lite småkylig klar höstluft, strålande sol från en molnfri himmel.

Mina egna förberedelser var ju inte riktigt som de skulle, så jag tyckte det var sjukt jobbigt. Trots att vi som sprang 15-km klassen slapp den beryktade Abborrbacken, så var det en väldigt kuperad bana. Backarna var branta både uppför och nerför och jag hade en dialog med mig själv hela tiden:
– Skärp dig nu, har du fött två barn så klarar du det här också!
– Det här är värre än att föda barn!

– Du är förberedd för det här, det är precis som Säldammsbacken. Du är lätt och stark.
– Sluta tjata, det här är det värsta jag har gjort i hela mitt liv. Är det klart snart?

Nåja, nu är det klart. 1:28 blev sluttiden, en kilometertid på ca 5:30. Och det känns väldigt bra. Och sjukt bra att jag inte startade i 30-km klassen som det var tänkt från början. Det får bli en annan gång.

Lidingöloppet – packa väskan!

Ska du springa Lidingöloppet på lördag?

Använd gärna min packlista, så du inte glömmer något viktigt!

Startbevis / nummerlapp
Kläder: strumpor, byxor/tights, t-shirt, överdragströja, ev BH alt tejp till bröstvårtorna
Lunchlåda
Vattenflaska (vätskebälte behövs bara om du tänker ha egen sportdryck med, annars serveras dryck längs vägen)
Mellanmål att äta innan start
Löpargodis: mandlar, nötter, torkad frukt
Skoskavsplåster
Toapapper / ett paket pappersnäsdukar
Hänglås
Löparklocka (ev med GPS)
Plastpåsar till svettiga kläder, blöt handduk och grusiga skor; 2-3 st alltså
Rena trosor / kallingar och annat som du ska ha på dig efter duschen
Deo
Tvål, schampo
Handduk
Hudkräm
Foppatofflor eller liknande (skönt att slippa trånga skor efteråt!)

Var ute i god tid, många saker tar längre tid än man tror.

Och glöm inte att fila och smörj fötterna imorgon kväll.

Jag springer 15 km-klassen som startar på förmiddagen, så en pastakväll på fredagen och en stadig frukost räcker som uppladdning för mig. Om du startar senare behöver du dessutom lunch och kanske ytterligare ett mellanmål innan start. Drick vatten kontinuerligt tills det är dags att starta.

Lycka till på lördag!

Mellanmålstips för hungriga brevbärare

I dagens GP tipsar Alexandra Zazzi om goda matiga mellanmål, det är en brevbärare som bett om recept och vägledning till bra mellanmål att ta med sig under den fysiskt krävande arbetsdagen. Svaret i tidningen innehåller recept på tunnbrödsrullar med egen potatissallad och hemtrillade köttbullar, samt minipizzor.

Det verkar jättegott. Verkligen. Men tyvärr tror jag inte att det är realistiskt att en brevbärare till vardags lägger såhär mycket tid och kraft på matsäcken.
Jag tror mer på enkelhet, det får inte vara för krångligt i vardagen.

Några enkla och kladdfria förslag

  • Tunnbrödsrullar är toppen, men jag hade hållt mig till enklare pålägg såsom ost och skinka, Philadelphiaost och kallrökt skinka, plus några salladsblad och lite paprika.
  • Vanliga dubbelmackor funkar också fint.
  • En burk keso och en skivad banan
  • Frukt
  • Kalla pannkakor, kanske med kanel och socker för att slippa alltför mycket kladd.

När det börjar bli lite kyligt kan det vara väldigt gott med en värmande dryck eller soppa. Kanske blåbärssoppa, nyponsoppa, grönsakssoppa eller tomatsoppa? I en mat-termos eller vanlig ståltermos håller soppan sig varm i flera timmar. Kaffe, te eller varm choklad är också gott i gryningen :)

Wasas nya mellanmål, ett bottennapp

En vänlig själ på stan gav mig ett varuprov härom dagen. Ett fruktmellanmål med krispiga flingor i locket, och med tillhörande sked. Det lät ju hur bra som helst.

Bild lånad från Wasabröd

Men det här var ett verkligt bottennapp. Fruktmoset hade en skarpt sötsliskig smak och inte ens som återhämtningsmål när man vill ha i sig snabba kolhydrater skulle jag kunna rekommendera detta. Påminner mest om en misslyckad barnmatsburk. Och näringsinnehållet? Mest sockerarter (från frukt och koncentrerad fruktpuré). Varning utfärdas härmed.


Veckans GP-fråga från övertränad läsare?

Den här veckans läsarfråga i GöteborgsPosten kom från en kille som tränar sex dagar i veckan, men inte får de resultat han förväntar sig. Om man tränar nästan varje dag blir återhämtningsmålen extremt viktiga. Kolhydraterna återställer energiförråden och ger en insulinstegring som är viktig för muskeluppbyggnaden. Proteinet behövs för att aminosyror ska finnas tillgängligt under perioden mellan träningstillfällena då kroppen återhämtar sig och musklerna anpassar sig till den successivt ökande belastningen.

Att gå på gym sex dagar i veckan kräver en hel del kunskaper om hur man lägger upp ett pass, bland annat genom att träna olika muskelgrupper och få en balans mellan fram- och baksida. Och maten är minst lika viktig som träningen.

I artikeln bredvid porträtteras min kollega Elmina och hennes verksamhet för nyblivna mammor. Kul!

Social frukost på Björlanda prästgård

Idag var jag på VIP-frukost på Björlanda prästgård som drivs av Räddningsmissionen. Fast de som var mest VIP var egentligen inte vi gäster utan de personer som driver och bor på gården – drogberoende män som går i behandling för att bli drogfria, och som en del i verksamheten har man grönsaksodling, höns, får och grisar.

I ladan – bredvid traktorn – hade man dukat upp med vit duk och den största kandelaber jag har sett. Vi bjöds på gårdens egen lufttorkade kallrökta skinka på nybakat bröd. En bondomelette på gårdens egna ägg, med en korv som gjorts av egna råvaror. Till detta en alldeles färskpressad äppeljuice och som avslutning äppelglass och äppelsorbet på gårdens egna äpplen.

Kocken var från Linnéa Art restaurant och framför allt desserten var fantastisk. Med varsam behandling av råvarorna kan det inte bli något annat än jättegott. Härliga kontraster denna morgon, allt ackompanjerat av glada hönor och busiga får.

Min favoritfotograf Katja Andersson var också med. Kanske inte den enklaste miljö för matfotografering, men ganska spännande…

1 of 2
12