Har du tid att inte träna?

Ibland är det svårt att prioritera träning och nyttig mat när man har mycket att göra och det finns mycket annat som behöver komma före. Men det är i pressade situationer du behöver dina sunda vanor som bäst. 
Din motståndskraft mot infektioner stärks, din förmåga att återhämta dig och ”ladda om” blir mer effektiv, du orkar med ett högre tempo och kan vända stressen till något positivt som ger dig mer kraft istället för att du känner dig mer pressad.

Träningen ger en ventil för att göra sig av med stressens negativa effekter i kroppen, en timmes svettig träning ger dig tid att tänka på annat och du kan ta itu med jobbet med ny energi när du kommer tillbaka.

Träning på lunchen eller morgonen gör dig kreativ och laddad med ny inspiration. Planera in din träning i almanackan och se mötena med dig själv som lika viktiga som alla andra möten. Det är när du ”inte har tid” du behöver prioritera om. Sunda vanor gör dig mer effektiv så att du faktiskt skapar mer tid genom att investera en stund i dig själv.

Idag körde jag Body pump på lunchen. Jag har aldrig lyckats komma fram till att det är kul att styrketräna på egen hand, så BP är ett bra och effektivt sätt att gå igenom hela kroppen – och få lite hjälp med motivation och träningsglädje.

PS: Har du inte möjlighet att träna eller ta en löprunda, se till att åtminstone komma ut på en promenad på lunchen så att du får lite frisk luft och syresätter hjärnan och musklerna.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera