Archive for januari, 2012

Maximal förbränning

Även denna tisdag undrar en GP-läsare över hur man går ned i vikt på bästa sätt. Vilken träningsform som är den bästa för att öka förbränningstakten och minska fettmassan.

För att hitta bikiniformen behöver man öka förbränningen totalt sett – och minska energiintaget. Då går man ned i vikt. Helt vanliga fysikregler.

Mer träning och mer vardagsrörelse. As simple as that.

Lågintensiv träning som stavgång, powerwalk och cykling bränner förhållandevis mer fett men det krävs långa och många pass för att se resultat. Styrketräning ger effekt eftersom mer muskelmassa ger ökad förbränning totalt sett. Gör saker du gillar och tycker är roliga, ha tålamod och se det hela på lång sikt.

Men förvänta dig inte alltför stor effekt enbart av att träna mer. För effektiv viktminskning behöver man även ändra matvanorna.

Modeblogg – Vårens trender 2012

Tänk om man vore modebloggare istället. Du skulle det kännas mer självklart att skriva härliga inspirerande tankar om vårens mode i ljusa glada färger. Även i matmodet har starka färger varit en kraftig trend under senare tid. Antioxidanterna i maten har starka färger, så det är ganska lätt att välja bra mat vad gäller den biten.

Vårens starka trender vad gäller mat 2012 är Naturligt, Kvalitetsmedvetenhet och Närhet. Hantverket kring maten, kunskaperna om kvalitet, odlingsförhållanden och varsamhet innebär att man har en ökad respekt för maten – på tallriken och i alla led maten går igenom innan den hamnar i våra magar. Man vill gärna lära känna bonden, stånka sin egen korv och gärna kunna komma och hälsa på hos kossan.

Så har det varit ett par år nu, framför allt har det skrivits en hel del om det, men jag tror att allt fler ”vanliga” konsumenter också gör allt mer medvetna val. Man börjar så smått inse att mat inte bara är något som gör en mätt för stunden, utan man är beredd att betala lite mer för att få bättre kvalitet.

Cellerna i din kropp byggs upp av maten du äter, så hur du lever och vilka val du gör i livet har en direkt påverkan på hur du mår och hur länge din kropp kommer att hålla. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.

Skickligt hantverk på Årets kock

20120125-173116.jpg

På väg hem till västkusten efter Årets kock i Stockholm. Precis som jag förväntade mig var det mycket god mat av toppkvalitet, intressanta människor och passionerade yrkesmän på plats. Det är fantastiskt kul att på nära håll få uppleva människor som verkligen älskar det dom gör och värdesätter kvalitet och kunskap. hann med ett par seminarier om entreprenörskap och mod också. Väldigt inspirerande.

I dagens GP handlar min spalt om mat för den som jobbar på udda tider. Även om man jobbar och är vaken på natten bör man försöka äta större delen av totala energin på dagtid. Kroppsklockan och ämnesomsättningen styrs till stor del av dagsljuset.

Räksalladen på bilden köpte jag innan jag klev på tåget, ett exempel på mat som kan vara lämplig på natten; lätt mat med en liten mängd långsamma kolhydrater.
Hellre protein än fett och socker.

Raffig inspirationsföreläsning om sundare vanor

Idag föreläser jag på för personalen på Preems raffinaderi i Lysekil. Kul att få prata sunda vanor med ett gäng som verkligen behöver det. Det blir lite om mat för skiftarbetare, om sunda vanor för att hålla en bra energinivå under arbetsdagen och om hur man kan få bättre resultat vid träning.

Kul att komma ut och föreläsa lite, sedan jul har jag suttit mycket vid skrivbordet, och variation är härligt tycker jag.

Och härligt att få uppleva lite vintersol också. Passar på att tanka in lite dagsljus.

Vackert.

Mingelmorgon och meddelande från mitt undermedvetna

20120119-125129.jpg

God frukost och bra mingel idag på Fars hatt i Kungälv. Ca 80 företagare och kommuntjänstemän var där och knöt kontakter och lyssnade på Karina Lindgrens föredrag om hur man får ut mer av sina möten och når sina mål.
Jag träffade flera bra och intressanta kontakter för framtida uppdrag och samarbeten.

Drömde i natt att jag helt hade missat Gbg-varvet. Hade både glömt att träna och att gå komma till start.
Kan det vara så att mitt undermedvetna vill tala om att det är hög tid att påbörja säsongens löpträning?

Dagens lunch – extra smarriga rester

Idag blev det en ovanligt lyxig matlåda med räkor, färsk sparris, röd mangold, svart quinoa, rödlök och avokado – rester från gårdagens fotosession med Katja Andersson

Jag kom till hennes studio kl 9 på morgonen, sedan lagade jag mat, vi stylade tillsammans och Katja fotade bilder till min kommande bok. Hela dagen.

Idag har jag haft möte med förläggaren, så nu är det full fart.

 

Obs! Den här bilden har jag tagit själv, Katjas blir betydligt finare!

Kolla till exempel HÄR!

Hellre morot än piska

Stor artikel i GP idag, om svenskarnas matvanor och om att priserna på nyttig mat har sjunkit jämfört med annan mat. Inget som svensken i allmänhet har märkt något av, tror jag. Många använder just priset som argument för att inte äta hälsosamt, och det finns en stor klassklyfta när det gäller maten. Vitt bröd är oftast väldigt mycket billigare än de grova sorterna, läsk är billigare än mjölk, godis har ett väldigt lågt pris jämfört med hur det var för 10-20 år sedan.

Svenskarna äter i genomsnitt ungefär hälften av den rekommenderade mängden frukt och grönsaker. I en undersökning gjord av Livsmedelsverket är vi näst sämst – av de undersökta länderna var bara islänningarna sämre på att äta frukt och grönt.

Jag tror att man måste sänka priserna rejält om det ska påverka våra matvanor i en positiv riktning. Istället för att öka skatten på fett och socker vore det trevligt att se lägre priser på bra grejer.

Hellre morot än piska, tycker jag.

Dagens GP – om att komma igång

I dagens GP porträtteras en kvinna som gått ned 40 kilo på ett år, genom sundare matvanor och mer motion. Det känns som en befrielse att få läsa om någon som hittat en sundare livsstil helt utan specialdieter.

Det gäller att hitta en ny livsstil som man trivs med, som funkar i längden, som funkar socialt, etiskt, ekonomiskt, och inte minst smakmässigt.

Och det handlar om att röra sig mer. Att tänka aktivt varje gång man har olika valmöjligheter. Aktiva och medvetna val både kring maten och träningen. Och att vara konsekvent, uthållig och se det hela på lång sikt.

Förra veckan hade Biggest looser premiär. Den som vann delfinalen hade gått ner 16 kilo på en vecka. Då blir jag rädd. Det kan inte vara möjligt att gå ner så mycket utan att kroppen tar väldigt mycket stryk. Det gör den i och för sig av att väga 170 kilo också, men man kan ju tänka sig hur mycket skit som varit lagrat i fettväven som plötsligt ska passera genom lever och njurar. En oerhörd belastning.

De deltagare som hade gått ner minst hade ”bara” gått ner 3,5 kilo. De var helt förstörda och tyckte att deras prestation var helt kass. Helt fantastisk skulle jag säga. Den nivån känns mer normal, även om utgångsvikten var hög och det ofta går ganska fort att gå ner de första kilona.

Men hur sunt är det egentligen att tävla i viktminskning? Jag tycker det ger helt fel perspektiv när det blir så här extremt. Programmet ”Du är vad du äter” känns plötsligt ganska okej…

Hur mycket frukt är lagom?

Veckans läsarfråga i min spalt i GöteborgsPosten kommer från en person som undrar hur mycket frukt man bör äta per dag:

LCHF-förespråkarna hävdar att det är för mycket socker i frukt och tycker att man ska begränsa intaget. Men det nyttiga måste väl överväga? Vad säger du?

”Apelsinälskaren”

Frukt och bär är betydelsefulla källor till flera viktiga näringsämnen och behövs för att vi ska må bra. Frukt och bär ger antioxidanter och vitaminer, fibrer och goda smaker. Frukt och grönt innehåller mycket c-vitamin och folat (det som kallas folsyra om man tar det som kosttillskott).

Livsmedelsverket rekommenderar minst 500 gram grönsaker, rotfrukter, frukt och bär per dag, för att skydda mot hjärtkärlsjukdomar som högt blodtryck och kolesterol, diabetes typ 2 och cancer. Uppemot 600-700 gram ger ännu bättre skydd, men jag gissar att det känns oöverstigligt – många äter det inte ens varje dag.

Frukt och grönt i en måltid gör att vi blir mätta utan att få i oss för mycket energi, och bidrar med goda smaker, krispighet och fina färger. Olika färger i frukt och grönt innehåller olika typer av antioxidanter, som har olika funktion i kroppen och förstärker varandras effekt. Fibrerna har viktiga funktioner både i tarmen och för resten av kroppen – via de livsnödvändiga tarmbakterierna.

En frukt i träningsväskan är ett jättebra mellanmål, kanske du behöver lägga till några mandlar eller nötter för att bli mer mätt.

Svårt att säga exakt hur mycket frukt som är lagom dos, det beror ju helt på vad man äter i övrigt och hur mycket energi man behöver. Själv tycker jag att 1-2 frukter per dag känns bra, men då äter jag väldigt mycket grönsaker. Paprika och broccoli ger också väldigt mycket c-vitamin och andra bra grejer.

 

Karensdagarna är över – today is the day!

För många börjar det ”nya hälsosamma livet” just idag. Man låter gärna nyårslöftena få lite karenstid innan de liksom börjar gälla. Men idag är det terminsstart, måndag, januari och nytt år. No way back alltså.

Jag är själv ingen förespråkare av nyårslöften. De tenderar att bli ett svek mot en själv. Men visst är det härligt med känslan av nystart. Att vända blad, som det heter…

Tillbaka till jobbet. Den älskade grottekvarnen. För jag gillar verkligen den. Särskilt efter ett skollov är det väldigt skönt att återgå till kontoret, lugnet, vuxenpratet och att få prata till punkt. Att själv välja var, vad och när man vill äta lunch. Att dricka upp kaffet i lugn och ro innan det kallnat. Att tänka färdigt utan att ”mamma, mamma, mamma” ekar i öronen. Att träna på lunchen. Jag är inte bara mamma, jag är Kajsa också.

Om man nu måste ha nyårslöften så tycker jag att de ska ligga på en rimlig nivå – bara för att de inte ska bli misslyckanden. Att träna två gånger i veckan, det är helt rimligt. Och blir det fler gånger är det bara en jättebra bonus. Tränar du två gånger i veckan konsekvent blir det över hundra pass på ett år. Det är verkligen bra.

För mig är det nystart även på ett annat plan. Idag börjar jag på allvar skriva på min första bok. Ett väldigt roligt och spännande projekt.

1 of 2
12