Archive for april, 2012

Jag är veckans akademiker

Under den här veckan kommer jag att twittra som veckans akademiker.

SACO har ett spännande twitterprojekt där tio akademiker har valts ut för att twittra under en vecka.

Jag kommer att kvittra om livet som egenföretagare, entreprenör och småbarnsmamma. Aktuella händelser i världen och i min närhet, främst kring hälsa. Och det blir nog en och annan kommentar om mat också.

Det blir kul att twittra i lite större omfattning. Mitt Twitternätverk har hittills varit ganska begränsat och jag har inte lagt så jättemycket energi på Twitter. I mina mörkaste stunder har det känns som att man skickar ut ett sms rakt ut i luften, och hoppas att någon ska stå där med en håv och råka fånga det. I och med det här projektet får twittret ett nytt och större sammanhang, det ska bli väldigt spännande att se vad det kan leda till. Redan innan jag ens har börjat har det trillat in flera nya följare varje dag. Kul!

Välkommna att följa mig på @akademikerliv / Veckans akademiker under v 18!

#kvinnftg

Hemma igen efter en mycket spännande och intressant dag med Ambassadörerna för kvinnors företagande. Om entreprenörskap och framtid. Väldigt inspirerande och kul, mycket nätverkande, twittrande och girlpower.

Fick en liten pratstund och en kram av Annie Lööf – och hon fick ett ex av min bok. Signerat såklart.
Inte varje dag man får kramas med självaste näringsministern. :)

20120427-213751.jpg

Nästa vecka twittrar jag på uppdrag av Saco som Veckans akademiker @akademikerliv.

Dagens matinspiration

Dagens snabblunch består av rester sedan releasepartyt i fredags.
Tunnbrödsrullar med philadelfiaost, parmaskinka, ruccola och pesto. Stjälkselleri, päron och några goda oliver.

Supersnabbt och supergott.

20120425-120751.jpg

Ny redaktör på GP

Nyss varit på möte med nya redaktören för Hälsa i GöteborgsPosten. Verkar vara en bra och trevlig tjej, pigg på nya idéer.
Jag fortsätter som tidigare att skriva i papperstidningen tis/onsdagar, diskuterade även att utöka min medverkan. Kul!

Blev lite trött när jag läste veckans inlägg. Jag hade skrivit om det manliga klimakteriet, och betonat vikten av träning och goda matvanor för att motverka effekterna av det faktum att testosteronhalten sjunker när man blir äldre. Mannen som hade ställt frågan var 76 år gammal och bekymrad över sin ”bukfetma”, trots att han var normalviktig och hade ett bra midjemått.

Den redigering som hade gjorts gjorde att det blev en del förändringar i texten. Jag menar bland annat att med träning och bra matvanor gör man allt man kan på naturlig väg, den delen hade kommit bort. En minskad testosteronhalt kan bland annat medföra förändringar i kroppssammansättningen, det blir svårare att bygga muskler och lättare att lägga på sig fett, främst i bukregionen.

Dessutom blev det vissa skrivfel och slarv, tråkigt. Gillar inte när man petar i min text utan att jag får kolla innan det publiceras. Men nu ska det förhoppningsvis inte bli så igen.

20120425-065628.jpg

Dagens Middagstips

Testar idag Arla Kökets Thai panna med het chili och ingefära. Hade kycklingfiléer i frysen och ett ledset blomkålshuvud i kylen. Tinade kycklingfiléerna i vattenbad, det går snabbt och man slipper konstiga torra hörn som det kan bli om man tinar dem i micron.

Blomkål är himla gott i thaimat och indiskt, tycker jag. La i lite squash också, mest för färgens skull.
Jasminris till såklart, den smaken måste man bara ha tillsammans med den röda chilin och ingefäran.

Måste säga att det här var överraskande gott! Lagom hetta och god balans i smakerna.
Som hämtmat från ett bra thaicorner. :)

20120424-183008.jpg
Visst, det är väl jättebra om man orkar köpa hem alla ingredienser till kryddpastan och kokar såsen från grunden. Men det här är ett väldigt gott och snabblagat alternativ. För den som inte lagar Thai flera gånger i veckan är det prisvärt, och man slipper alla små burkar som blir stående i skåpen.

Föräldrafitness på mitt party

Vilken dag. Vilken kväll.
När man har något att fira ska man FIRA. Så idag har jag haft fest för min bok. Fantastiskt kul!

Kollegan Elmina Saksi var med på releasepartyt. Se blogg och bilder här!

Trevliga människor, mycket mingel. Och alla köpte en bok. Minst.
Många köpte flera, för att ge bort i present. Det känns som det bästa betyg jag kan få :).

20120421-005051.jpg
Fotograf: Maria på Miku

Startbevis med skrämselpropaganda

Fick startbeviset till GöteborgsVarvet idag. Först lite vanlig skrämselhicka eftersom det är ett väldigt konkret tecken på att det närmar sig. Och en påminnelse om att min träning är inte alls vad den borde vara. Seg förkylning och bihålsinflammation har stoppat all träning under de senaste veckorna. Igår mjukstartade jag med ett yogapass. Idag Spinning+Core.

Den verkliga skrämselhickan tror jag kommer att drabba många fler. På framsidan av den medföljande tidningen står nämligen att man ska skippa kolhydraterna om man vill undvika blodpropp. Men hallå!! Den informationen var väl inte helt genomtänkt med tanke på vem som får den här tidningen i brevlådan.

Målgruppen är fysiskt aktiva friska människor som löptränar med målsättning att inom några veckor springa ett lopp på två mil. Människor som behöver betydligt mycket mer kolhydrater än genomsnittet.

För att orka träna och vara skadefri under dessa sista uppladdningsveckor behöver man energin från kolhydraterna, och sen när det är dags för uppladdning inför själva loppet är kolhydraterna inte enbart viktiga för energins skull, de gör det dessutom enklare att ha en bra vätskebalans under loppet. Varje gram kolhydrater binder 3 gram vätska, en skillnad på 500 gram mer eller mindre i kolhydratslager (glykogendepåer) ger alltså 1,5 liter vätska – en mängd som inte är möjlig att få i sig under loppet.

Jag blir riktigt irriterad över den här artikeln. Jag hoppas att människorna som läser den inte sväljer allt som står där, utan fortsätter äta av alla sorters mat. Vi behöver både protein, fett och kolhydrater, antioxidanter, fibrer, vitaminer och mineraler för att prestera bra, hålla oss skadefria och njuta av träningen inför loppet, och prestationen den 12 maj.

För ett par år sedan hamnade över hundra personer på sjukhus på grund av vätskebrist i samband med GöteborgsVarvet. Visst, det var en ovanligt varm dag loppet gick, men jag tror att för låga nivåer av glykogen var en bidragande orsak hos många av dem.

20120419-161031.jpg

Hitta tillbaka till sunda vanor

Idag är jag ovanligt nöjd med mitt inlägg i GP. Läsarfrågan kommer från en kvinna som har tappat sugen och behöver hjälp med att hitta tillbaka till sina sundare vanor.

Världen är full av tappade sugar och borttappad motivation, många gånger handlar det om att man inte riktigt har tänkt igenom sina mål och vad som krävs för att nå dem. Om man istället sätter ett konkret och tidsbestämt mål och tänker igenom vilka fördelar det skulle medföra att vara ”där” blir det lättare att välja och prioritera i vardagen.

Det är oftast inte det alternativ som känns mest lockande för stunden som tar en till målet. Tänk långsiktigt och kom ihåg:

Även små steg i rätt riktning innebär att man är på rätt väg.

20120418-064030.jpg

En pusselbit i gåtan om cancer

Gårdagens Vetenskapens värld handlar om ännu ett samband mellan kostvanor och hälsa/sjukdom. Inslaget visar och förklarar att höga nivåer av insulin och IGF-1, som höjs om man äter mycket socker och andra snabba kolhydrater, kan öka risken för vissa cancertyper och kanske öka tillväxttakten hos tumörer.

Vissa människor tar det till sin spets och drar slutsatsen att ”man får cancer av att äta kolhydrater”. För mig är sambandet bara ännu ett bevis på att det är bra att röra på sig – att se till att ha en bra förbränning genom att motionera ofta och bygga upp en bra muskelmassa. Om man tränar mycket behövs det inte lika mycket insulin för att hålla blodsockret inom ett bra intervall. Inslaget visar också att olika människor reagerar olika på samma mängd socker – ett väldigt tydligt exempel på att kostråd bör vara individuellt utformade.

Dessa nya forskningsrön är ännu ett kvitto på att det är bra att äta av alla sorters mat, att välja bra kolhydrater och äta lagom mycket av dem, och att äta grönsaker – bland annat för att jämna ut blodsockerkurvan och fördela dagens energi på flera tillfällen, alltså äta regelbundet och jämnt fördelat över dagen. Och att det inte är bra att äta en tallrik godis till lunch…

1 of 2
12