Archive for maj, 2012

Alla har blivit träningstokiga!

Frågespalten i dagens GP handlar om risker med att träna hårt när man blivit lite äldre. Signaturen ”Fundersam” undrar över hur hälsosamt det egentligen är att träna hårt och springa lopp när man är över 45.

Förutsatt att man trappar upp långsamt och är noga med att lyssna på kroppen är det bara bra. Många skador tror jag beror på att man tror att man är lika stark som för 20 år sedan, och har lite för dåligt tålamod för att öka träningsmängd och intensitet i lagom långsam takt.

Eftersom vår spontana fysiska aktivitet avtar ju äldre vi blir, är det extra viktigt att träna och röra sig mycket och ofta.

Att anmäla sig till ett lopp är en bra sporre för att träningen ska bli av, det ger en kontinuitet och långsiktighet i träningen.

Ha en fin dag!

20120529-085032.jpg

Ännu ett skäl till att vi blir allt fetare

Att svenskarnas medelvikt ökar är ett faktum. Dessutom tror jag att skillnaden mellan ”tjock” och ”smal” blir allt större. Dom som bryr sig gör det väldigt mycket, och de som inte är så intresserade av sin hälsa bryr sig inte alls.

Vi har flyttat referensramarna och satt på oss amerikanska glasögon. BMI 35-40 känns inte så extremt längre, och på badstranden undrar folk om man satt sina barn på diet bara för att de är normalviktiga och ser ut som de flesta av oss gjorde på 70-talet.

Det finns många skäl till att vi blir allt större. Ett är att vi äter i farten och mat och dryck är som ett tidsfördriv – som nu när jag sitter på tåget till exempel. :)

Ett annat är att portionsstorlekarna successivt ökar, det kommer smygande, så vi reflekterar inte så mycket över det. På Starbucks innehåller den minsta kaffemuggen 350 ml. Den största nära 6 dl. Nu ska vi inte snacka skit om kaffe, jag älskar kaffe!
Men vem behöver hälla i sig så mycket på en gång?

Och det är ju sällan svart kaffe i muggarna. En halvliter Baristamjölk innehåller visserligen kalcium, protein och andra viktiga näringsämnen – men även 300 kcal.

Välj istället den minsta sorten och njut med alla dina sinnen, så behövs det inte lika mycket av det goda för att du ska bli nöjd.

20120525-105702.jpg

Är det sant att vi blir fetare?

I dagens läsarfråga i GP svarar jag på frågan om det verkligen kan vara sant att svenskarna blir allt mer överviktiga – det pratas ju om träning och kostvanor överallt.

Ja, det stämmer att medelvikten ökar. Även om många tränar som hobby (eller åtminstone pratar om det) är det få som rör sig tillräckligt. Dessutom finns det lätt tillgängliga och snabbätna kalorier att få tag i dygnet runt, var som helst.

I artikeln brevid min spalt handlar det om Detox. Det är inget som jag rekommenderar.
Blir lite trött på alla dessa kurer och Quick-fixlösningar…
Bättre att äta bra vardagsmat alltid istället. Så behöver man inte ens fundera på om man behöver en Detox.

20120522-125100.jpg

Så laddar du inför Varvet

Nu är det snart bara ett dygn kvar till starten i GöteborgsVarvet. Om du inte redan vet hur du ska ladda inför loppet har jag några enkla tips.

# Idag, fredag: Ät som vanligt, men lite större portioner av pasta eller ris. Lägg gärna till bröd.
En god efterrätt ikväll kanske? Rabarberpaj med glass? Godis? Choklad? Idag har du chansen att ladda in lite extraenergi i musklerna.

# Ta gärna ett par kvällsmackor och ett par glas mjölk innan läggdags.

# Lördag: Ät en bra frukost och kanske något mellanmål på förmiddagen. Långsamma kolhydrater och protein, kanske lite nötter eller mandlar.

# Ta med en liten lunchlåda så du vet vad du ska äta innan start. Pastasallad med fetaost, soltorkade tomater och kapris är supergott och ger energi, kolhydrater och lagom sälta.

# Se till att gå på toa innan start (bajamajorna längs vägen fungerar fint, men ödsla ingen tid där i onödan – been there, done that…)

# Drick både vatten och sportdryck under loppet – minskar risken för att koncentrationen är för hög och magen brakar.

Min bok Mersmak för livet kommer att finnas att köpa till specialpris i Optimores tält, alldeles intill startfållan.
Välkommen!

Idag är jag intervjuad på Sportsidorna i GP.

Spelar fikan någon roll?

20120508-092702.jpg

Frågan kanske för många känns helt puckad – klart det spelar roll för vikten om man fikar – men det är faktiskt ganska många som tror att kroppen är som ett svart hål efter ett träningspass. Att man kan äta precis vad som helst ”det bara försvinner” om man tar det direkt efter träningen.

Damen som ställt veckans läsarfråga i GöteborgsPosten är dessutom inte någon direkt elit, hon promenerar med sina väninnor två gånger i veckan. Och samtliga har som mål att gå ner i vikt. Så att avsluta med kakor och bullar varje gång låter inte som en bra strategi för att nå målet.

Kul att även äldre damer passar på att röra på sig samtidigt som de umgås. Den sociala biten är viktig och det är många gånger det som får träningen att bli av om man inte riktigt känner för det i kroppen.

För när man väl är där är, eller efter ett genomfört pass, är det ju sällan man ångrar att man gjorde det…

Bilder från boken!

Min superduktiga fotograf Katja har lagt upp några av de fina bilderna från min bok Mersmak för livet.

Kolla in Katjas blogg om du vill ta en titt!

Vill du läsa mer om innehållet och kanske t o m göra en beställning – klicka här!

 

Stort tack för superbra samarbete och väldigt fina bilder!

Livsfarligt att sitta för mycket

Rubriken är lånad från en artikel i dagens GöteborgsPosten, som refererar en ny stor australiensisk studie där man hittat starka kopplingar mellan stillasittande och ohälsa. Stillasittande är en riskfaktor, även om man räknar bort de riskfaktorer som blir följden när man rör sig för lite, såsom låg energiförbrukning och viktökning.

Några highlights:

  • De som sitter mer än elva timmar per dygn löper 40 procent större risk att dö inom tre år än de som sitter mindre än fyra timmar.
  • Om man inte heller tränar blir risken dubbelt så stor.
  • Att sitta stilla mindre än fyra timmar per dag är lika bra för hälsan som att träna på gymmet fem timmar i veckan.
  • 30 minuters träning är lika bra som 11 timmars stillasittande är dåligt.
  • Inte ens daglig fysisk träning är tillräckligt om man sitter stilla resten av tiden.

Enzymer som frigörs när vi använder musklerna rensar upp i kärlen, och träningen gör att förbrukar överflödigt blodsocker.

Hitta sätt att göra din vardag mer aktiv – som passar in i ditt liv och som funkar för dig, utan att det blir ett stort projekt varje gång du ska röra på dig lite mer. Själv har jag ett höj- och sänkbart skrivbord så att jag kan varva stående och sittande under arbetsdagen. Och så tränar jag på lunchen några gånger i veckan.

Ha en skön söndag!

Om fredagsmys och solstrålar

;

Pang, så var våren här! Plötsligt fick man rota fram sommarkläderna och kanske var det någon som upptäckte att de inte riktigt passade – många börjar googla på snabbaste och mest effektiva bantningsmetoden.

Dagens sanning – som de flesta innerst inne redan vet – är att det finns ingen Quick fix som tar fram den rätta figuren inför badsäsongen. Men det finns goda vanor som gör dig piggare redan här och nu, och får dig att må bättre.

Att gå ner i vikt eller forma kroppen tar längre tid. Kanske det är bättre att tänka sig en formtoppning inför badsäsongen 2013 istället, om det är nu du börjar.

Ändra dina vanor på ett sätt som du kan leva länge med. Gärna resten av ditt liv. Ta små steg och gör ett medvetet val varje gång du står inför alternativ som kan ta dig närmare ditt mål.

I min bok Mersmak för livet kan du läsa mer om hur dina vanor och val har betydelse för din hälsa, dina resultat och din personlighet. Och kanske det viktigaste av allt; hur du sätter smarta mål så att dina drömmar blir verklighet.

Kanske den här bilden kan inspirera till nya idéer för kvällens fredagsmys? Passa på att få i dig lite antioxidanter, fibrer och vitaminer – inte bara en massa fett, salt och socker.

Antioxidanterna skyddar mot flera olika former av stress. Det gäller både den stress vi utsätter oss för när vi jobbar för mycket, och den stress som ett hårt träningspass innebär för kroppen. Lite paradoxalt kanske, men sunda träningsvanor minskar den mentala stressen, läs här om hur du underlättar för kroppens återhämtning. Senaste nytt är att även tomatjuice har god effekt!

Solstrålning innebär en stress för hudcellerna och traditionellt används antioxidanter som solskydd. Det finns även modern forskning som visar att betakaroten, som bland annat finns i morötter och aprikoser, kan ta hand om de skadliga ämnen som bildas när vi är ute i stark sol, och ge ett inre skydd mot solens strålar.

Skydda dig lagom mycket mot solen. Det är det viktigt att inte bränna sig, men solens strålar mot huden är en viktig källa till D-vitamin, som jag bland annat skrivit om här.

Njut våren och ta vara på de fina dagarna – innan man hunnit blinka är det höst igen.

Mersmak för livet kan jag verkligen rekommendera som sommarpresent till kunder och personal. Jag kan nästan garantera att de kommer att komma tillbaks efter semestern i bättre skick än någonsin 😉

Trevlig helg!

Google translate + näringsvärdestabell = humor

Ibland är det extra roligt att vara konsult. Gör just nu ett stort jobb för en känd smörgås- och salladskedja som har många importerade ingredienser i sina maträtter. Fick den här näringsvärdestabellen – troligen automatöversatt från kinesiska.

Det tog en stund innan jag fattade att det här faktiskt var en näringsvärdestabell. Istället för ENERGI står det KRAFT. FETT översattes till TJOCK. SUMMA blev FÖRSAMLINGEN. RETINOL blev RETINA (dvs näthinna).

”Genomdränka tjockare syra” tror jag betyder mättat fett (saturaded fatty acids).

Humor!