Archive for oktober, 2012

Midjemått igen. Dagens GP-fråga

Återigen handlar veckans läsarfråga i GöteborgsPosten om midjeomfång. Den här gången är det en 84-årig dam som ställt frågan. Och den är inskickad via mail. Bara en sån sak.

Hennes midjemått är långt ifrån vad WHO rekommenderar men hennes läkare hittar inga onormala värden och hon promenerar varje dag, går på gym två gånger i veckan och sköter allt hemma – alltså en förhållandevis hög aktivitetsnivå. Enligt beskrivningen är även matvanorna bra.

Midjeomfång på över 88 cm hos kvinnor har visats ha samband med kraftigt ökad risk för hjärtkärlsjukdomar och typ 2 diabetes, men när man ser på individnivå tar man hänsyn till hela livsstilen, arv, ålder mm.

Är man 84 år gammal bör man inte sätta igång att banta. Tvärtom är god aptit på bra mat en viktig hälsofaktor.

20121030-153227.jpg

God sömn – en viktig hälsofråga, inte minst om du är chef #CIO #IDG

Igår publicerade IT-tidningen CIO Sweden en artikel där jag är intervjuad om sömnbrist och hur det påverkar hälsan, inte minst hos personer som stressar mycket.

För några veckor sedan blev jag intervjuad av samma journalist, om att skapa en sund livsstil i en tidspressad vardag –  ett vanligt dilemma hos chefer och ledare.

En sund livsstil hos alla medarbetare är viktigt, bland annat för resultatet, glädjen och ekonomin i företaget. Chefens inställning och roll som förebild har stor betydelse inte bara för den egna hälsan, utan för hela arbetslaget.

Det är en av delarna i satsningen Management by Movement.

Instagram – min nya hobby

På tal om bilder så är Instagram så himla kul. Kul att fota, välja filter och få feedback från vänner och andra som bara gillar tanken, motivet eller skuggan.

Vill du kika så är mitt användarnamn på Instagram mersmak_kommunikation.

Vissa bilder är jag riktigt nöjd med – bäst att spara dem även här.

20121028-215355.jpg

20121028-215412.jpg

20121028-215431.jpg

20121028-215449.jpg

20121028-220226.jpg

Stort engagemang om bloggande på #smcgbg

Idag har jag varit på Social Media Club Gbg, diskussionen under lunchen handlade om bloggar.

En av frågorna som kom upp var om bilder är viktigt. I en blogg som syftar till att inspirera om sunda matvanor känns det väldigt relevant att visa bilder på hur det kan se ut – enkel, fräsch och hälsosam mat. Utan krusiduller.

Hellre många bilder med halvkass kvalitet än få och perfekta, tyckte deltagarna. Så jag fortsätter med mina iPhoneplåtade bilder.
Bara ljuset är bra så blir det helt okej.

20121026-132551.jpg

Tillägg: Mer om bilder här!

Kniiiip – på helt nytt sätt :D

Vad mycket roligare vanliga trista ”måsten” kan bli med lite nya ord och kreativt tänkande!

På sjukvårdsupplysningen 1177 hittade jag ett helt nytt grepp när de gäller de gamla trista knipövningarna – eller nja, egentligen var det via twitter jag upptäckte det. Hur som helst:

Redan första kontakten med ordet Snippgympa fick mig att le. Och även innehållet på sidan och motiveringarna till varför det behöver göras är beskrivet på ett helt nytt sätt. Genialt!
Inspirerande!

Med humor och glädje kommer man så mycket längre. 😀

Snippgympa. Ill: Maria Cruseman

 

Om järnupptag i GP:s frågespalt

Veckans läsarfråga handlar om järn. Det finns ett antal faktorer i maten som påverkar järnupptaget, men framför allt påverkas det av behovet. Den som har för lite järn i blodet tar upp mer av det som finns i maten, normalt sett tar vi upp mellan 5 och 10 procent.

Fytinsyra och polyfenoler (bland annat i te, kaffe och vin), och stora mängder kalcium, kan göra att vi tar upp mindre av järnet i maten. Fytinsyra är ett ämne som finns i skaldelarna i spannmål, alltså bland annat i kli. Å andra sidan innehåller fullkornsprodukter mer mineraler och andra näringsämnen, så fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Om brödet får jäsa länge bryts fytinsyran ner, därför är det bra att välja surdegsbröd.

Järnet i kött och blodmat är lättast för kroppen att ta upp. Kött, fisk och c-vitamin gör att vi tar upp mer av det järn som finns i maten, men det som påverkar allra mest är individens behov.

Järnets uppgift i kroppen är att binda syre till de röda blodkropparna. Ett för lågt järnvärde (Hb) innebär att syretransportförmågan försämras. Vanliga symtom vid blodbrist är att man blir blek, trött, andfådd och får sämre immunförsvar. Om man är orolig och misstänker att järnvärdet är för lågt kan man kolla det med ett enkelt blodprov vårdcentralen.

 

Kokta ägg – helt okej

Få av mina blogginlägg har blivit så lästa som detta som jag skrev för något år sedan med anledning av att jag hittat färdigkokta ägg i mataffären.

Det jag skriver nu är på intet sätt en dementi, men plötsligt känns det inte så konstigt längre. Under året som gått har det blivit än mer fokus på att spara minuter, hitta lösningar när man är på språng och slippa tillsatser om man inte vill ha dem.

Jag har ännu aldrig köpt färdigkokta ägg, men skulle absolut kunna tänka mig att göra det, kanske som komplement till en lunchsallad eller soppa, eller som mellanmål i samband med träningen.

Mycket jobbresor? Det är inte kört!

Många som jobbar mycket och reser mycket i jobbet ser bara problem och svårigheter med att hålla formen – eller komma i bättre form. Kanske är det så att man skyller på omständigheterna istället för att se möjligheterna.

Visst, det som är mest lättillgängligt är ofta inte det mest hälsosamma. Det finns många exempel på dålig snabbmat, men det finns en hel del som är bra också.

20121022-183833.jpg
Som den här salladen från Panini till exempel. Ångad broccoli och savojkål, granatäpple, gröna bönor, rostad mandel och solrosfrön, och kalkonbröst.
Snabbt, fräscht, supergott och väldigt nyttigt.

20121022-190820.jpg
Eller den här salladen med parma, rostade körsbärstomater och marinerade queen olives.

20121022-191026.jpg
Eller den här med räkor, mango, bönor, apelsin och koriander.

Och när man bor på hotell – istället för att säga att man inte kan motionera eftersom man inte är i sin hemmamiljö, ta tillfället att gå en morgonpromenad eller ta en löprunda.

Just det faktum att du inte är hemma innebär att du faktiskt har mer tid än vanligt. Du behöver ju varken bädda sängen, ta fram frukosten eller ta hand om disken. Använd tiden du sparar där på att motionera en stund, och förbered dig på bästa tänkbara sätt för en ny dag med kreativa och fokuserade möten.

Du blir inte bara piggare och gladare, du får dessutom mer energi och jag kan nästan lova att det blir mer business. ; )

PS. Jag älskar hotellfrukostar. En stadig start på dagen är toppen, inte minst när det finns mycket att välja på och man slipper diska.

Men jag måste ändå påminna: Bara för att det erbjuds äggröra, bacon, korvar, munkar, wienerbröd och en hel buffé av marmelader måste man inte äta av allt.

Ta en liten inspektionsrunda först, och plocka sedan bara det du verkligen vill ha på buffén.
Välj kvalitet och lyx framför kvantitet.
Och njut med alla dina sinnen! : )

20121022-191250.jpg

Om barn och proteinberikad mjölk.

Veckans läsarfråga kommer från en orolig pappa som dels undrar om hans tioåring får i sig tillräckligt med protein, och dels om proteinberikad mjölk är ett alternativ eftersom sonen inte äter speciellt mycket kött.

Det finns protein i nästan all mat. Även om man inte äter så stora mängder kött (eller äter kött överhuvudtaget) får man normalt sett i sig tillräckligt – förutsatt att man äter tillräckligt mycket energi, annars går proteinet åt som bränsle.

Hos barn och ungdomar är det särskilt viktigt att man hjälps åt och planerar hela dagens mat och mellanmål så att det finns tillräckligt med energi för att orka med skolan, leken, träningen och allt annat som livet består av för en växande individ.

Det krävs lite planering för att hitta mellanmål som tål att ligga i en träningsväska större delen av dagen, så att man har något att käka innan träningen. Kanske ett par dubbelmackor med ost eller några pannkakor. En liten ståltermos med kall mjölk, plus några isbitar för att den ska hålla sig fräsch. En muslibar – det finns några bra varianter, andra är mer som godis. Ett par frukter är snabbt och enkelt att ta med.

Har man missat att ta med mellanmål kan en färdigbredd macka, risifrutti eller korv med bröd från bensinmacken funka lika bra.

Ja, jag vet att risifrutti innehåller mycket socker, men är man tio år och på väg till träningen är det viktigare att man får i sig energi än exakt vilken form den energin har. Går man på tomgång blir träningen inte lika rolig, man tappar fokus och orkar mindre.

Allt fler klubbar hjälper till med mellanmål innan och/eller efter träningen, och ser att det ger resultat. Jag har bland annat kontakt med ett fotbollslag i Lerum där man serverar o’boy efter träningen, så har tjejerna själva med en macka. Ett utmärkt exempel på hur ett samarbete mellan klubben och föräldrarna bidrar till framsteg för laget.
Läs gärna mer om återhämtningsmål här!

20121016-064733.jpg

Fettsnål kost minskar risken för cancer, hjärtkärlsjukdom och diabetes. Orsak: Mindre av mättnadshormonet neurotensin.

Nya spännande forskningsrön från Lunds Universitet:

Mättnadshormonet neurotensin har visats ha samband med några av de vanligaste vällevnadssjukdomarna och livslängd hos kvinnor.

Hormonet neurotensin produceras dels tarmen, dels i hjärnan och cirkulerar i hela blodomloppet. Sedan tidigare har hormonet kända funktioner för smärta samt matsmältningen i mag-tarmkanalen.

Länk till originalartikeln i JAMA:

Plasma Proneurotensin and Incidence of Diabetes, Cardiovascular Disease, Breast Cancer, and Mortality JAMA. 2012;308(14):1469-1475.

Några klipp från nyhetsrapporteringen från Lunds Universitet:

– Det var överraskande med en så tydlig koppling till risk för såväl typ 2 diabetes och hjärt-kärlsjukdom som till bröstcancer. Fetma är en gemensam riskfaktor för de tre sjukdomarna men sambandet med neurotensin förklaras inte av fetma eller andra kända riskfaktorer, säger Olle Melander, professor vid institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet, och överläkare vid Skånes universitetssjukhus.

En fettsnål diet sänker neurotensinproduktionen och kan därför vara ett sätt att reglera neurotensinnivån i gynnsam riktning, tror Olle Melander och Marju Orho-Melander.

1 of 2
12