Förkylningstider – vad hjälper??

Vitlök, whiskey, honungsvatten, te och hästdoser av C-vitamin. Det finns många huskurer vid förkylning – men inget vetenskapligt stöd för att stora mängder C-vitamin eller vitlök vare sig botar eller förebygger förkylning.

Vårt immunförsvar påverkas av flera olika faktorer, bland annat hur fysiskt aktiva vi är, stress, sömn och kost. Den som tränar lagom mycket, äter bra och sover tillräckligt står bättre rustad i förkylningstider. Stressar du mycket påverkas hälsan på många sätt, bland annat försämras skyddet mot sjukdomar.

Många av huskurerna inkluderar sprit i olika former, vilket är ganska dumt – spriten gör det jobbigare för kroppen; just när immunförsvaret jobbar på högvarv måste levern dessutom bryta ner alkohol.

20121103-133913.jpg
C-vitamin kan möjligtvis förkorta förkylningstiden med någon dag och eventuellt lindra symtomen, men det är svårt att bevisa. Förkylningen läker ändå ut av sig själv.

C-vitamin
är en av de många olika antioxidanter som skyddar våra celler. Att äta mycket grönsaker, bär och frukt är viktigt för kroppens försvar mot flera olika typer av sjukdomar. Vi bör få i oss ungefär 500 gram varje dag – gärna av olika sorter. Frukt, grönsaker och bär med olika färger innehåller olika antioxidanter och andra viktiga ämnen som kompletterar varandra och ger synergieffekter.

Hur mycket behövs?
Vuxna behöver 75 milligram C-vitamin per dag, rökare, gravida och ammande något mer.
En apelsin, en kiwi, en halv paprika eller 100 gram broccoli räcker för att täcka behovet. Kål, svarta vinbär och jordgubbar är andra bra källor.

Viktigt att tänka på är att C-vitamin är värmekänsligt och vattenlösligt. Grönsaker ska helst läggas i kokande vatten och kokas kort tid i en liten mängd vatten för att behålla så mycket av vitaminet som möjligt.

Kanske behövs det uppemot 200 mg per dag för att få effekt på förkylningar. Brustabletter med C-vitamin innehåller ofta 1 gram per tablett vilket är en onödigt hög dos. Det är ofarligt för de allra flesta – om vi får i oss för mycket kissar vi ut det – men kan utlösa njurstensanfall om man är känslig.

20121103-134018.jpg

D kan hjälpa
Ett vitamin som däremot visats ha betydelse för immunförsvaret, bland annat när det gäller influensa och vanliga förkylningar, är D-vitamin. Den som har för låg halt D-vitamin har sämre motståndskraft mot flera olika typer av sjukdomar.

Efter en solfattig sommar är det troligt att fler än vanligt har låga D-vitaminnivåer följande vinter. Om du har dåligt immunförsvar, känner dig deprimerad eller ovanligt trött kan det ha med D-vitaminnivåerna att göra. Be din läkare kolla upp det om du känner dig orolig.

Träning?
När man väl blivit förkyld är det bara att vila och vänta tills man blir frisk. Du behöver inte ligga stilla, men träna aldrig med feber eller infektion i kroppen.
Är du bara lite snuvig eller har lätt huvudvärk kan du motionera normalt. Starta lugnt och försiktigt, känn efter och anpassa träningen efter dagsformen.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera