Trendspaning live – och WayCup

För ett par månader sedan släpptes Ridderheimsrapporten för 2012. Jag satte mig in i trendspaningen redan då och har bloggat om det förut, men det är alltid roligt att träffa personerna bakom, och höra dem berätta om sina teorier och bakgrunden till varför trendspaningen ser ut som den gör. Just nu.

20121128-185333.jpg

Efterfrågan, utbudet och vårt beteende har ett intimt samspel och påverkar varandra. Just nu drivs vi mycket av att tiden är en bristvara. VI vill hinna med ALLT, och samtidigt vill vi äta nyttig, snabb och trendig mat. För att hinna med allting samtidigt ska vi helst kunna äta med en hand. Så att vi kan göra andra saker samtidigt. Detta är inte så bra, eftersom maten inte registreras på samma sätt om vi multitaskar – men det är en annan fråga.

Maten är den främsta identitetsmarkören. Vi lägger upp bilder på mat och visar upp vem vi är genom maten. Våra matvanor säger mer om oss än vad till exempel vårt val av bil eller klädmärke gjort tidigare.


I dagarna öppnar första
WayCup-kaféet i Göteborg. Det känns som att WayCup har fångat upp alla de starka trenderna: Eatdentity, Seating (social eating), storytelling, ekologiskt, resurstänk och snabbmat. Allt-i-ett.

Ser fram emot min första kopp!

20121128-185344.jpg
På seminariet berättade man dessutom om Plantagon – ett spännande husbygge i Linköping. Här bygger man ett växthus utanpå själva byggnaden – och ska odla sina egna grönsaker.
Thinking outside The box?
There is no box!