Archive for februari, 2013

Träffar drivna ambassadörer på nätverksträff. #blogg100 del 36

Idag har jag varit på nätverksträff och träffat många av de 70 nya ambassadörerna för kvinnors företagande. Och flera av de gamla ”rävarna”.
För mig är uppdraget som ambassadör främst ett sätt att ingå i ett intressant och spännande nätverk. Genom uppdraget har jag träffat många andra tjejer som driver företag. På träffarna får jag massor av inspiration kring entreprenörskap och jag har lärt känna flera goa tjejer som också lever livet som företagare.
Ulla-Lisa Thordén är en av de gamla rävarna. Hon höll en härlig föreläsning om sälj och marknadsföring, om att träffa rätt kund – och att ta rätt betalt.
Ulla-Lisa berättade om sitt uppdrag som EU-ambassadör för kvinnors företagande, och fantastiska historier från sina resor i Europa.
”Det händer spännande grejer när tjejer träffas. Man hittar varandra oavsett språk och förutsättningar.”
Att skratta tillsammans skapar nya broar och fantastiska resultat.

20130228-143210.jpg
Tyvärr hann jag inte i tid till Therese Albrechtssons föreläsning, var tvungen att prioritera om lite i schemat för att hinna lämna in nästa veckas bidrag till GP. Så är det ibland. Det går inte alltid att vara överallt där man vill vara.

Läs mer om Ambassadörer för kvinnors företagande här!

Om bars och proteinpulver i veckans GP-fråga #blogg100 del 34

Dagens läsarfråga i GöteborgsPosten handlar om bars, proteindrinkar och andra specialprodukter som många använder i samband med träning.
Många vill ha en Quick fix och litar på reklamen om snabbare och bättre träningsresultat om man äter dem.
Jag kan hålla med om att produkterna kan förenkla tillvaron för den som inte orkar ta med vanlig mat och bra mellanmål, men jag tycker att de är onödiga.

Specialprodukter behövs inte, vanlig mat duger fint, även om du tränar hårt.
Läs gärna mer här!

20130226-083501.jpg

Medverkar i RixFM. #blogg100 del 33

Idag har jag blivit intervjuad av morgongänget i RixFM i deras inslag Våga fråga.
– Kan man leva på enbart piller? var frågan från en nyfiken lyssnare. Intervjun varade ca två minuter. :)

Först och främst tycker jag att livet skulle bli väldigt fattigt och tråkigt utan god och fräsch mat.
– Instagram skulle självdö, konstaterade vi med ett visst mått av självironi.

Sen är det faktiskt så att ett piller aldrig kan ersätta allt det du får i dig genom vanliga sunda matvanor. Om man är väldigt sjuk eller tarmen inte alls fungerar kan man få all näring direkt in i blodet, men den infartsvägen använder man bara om man absolut måste.

Tarmbakterierna – eller mikrobiotan, som de som jobbar med det säger – är jätteviktiga för vår hälsa, bland annat för tarmens egna funktioner, för immunförsvaret och för näringsupptaget, bland annat av antioxidanter.

En av anledningarna till att vi behöver äta fiberrika grönsaker, rotfrukter, frukt, bär och fullkorn är att tarmbakterierna behöver matas med fibrer och annat som gör att de mår bra – och gör att du mår bra.

Ha en fin måndag!
Min har i alla fall börjat bra. :)

20130225-100913.jpg
Avokado, cocktailtomater och babyspenat. Och en grymt god knäckesticks med svarta och vita sesamfrön.
Nu har jag kommit 1/3 på vägen i bloggutmaningen #blogg100, där jag ska göra ett blogginlägg per dag, hundra dagar i sträck. No problemo!

Grapefruktens dag idag, den 25 febr

Idag är det grapefruktens dag.

Grapefruktens dag

Till skillnad mot kladdkakans, gräddtårtans och pizzans dag, så är detta något som jag tycker kan vara värt att fira. Grapefrukten förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Grapefrukten är en saftig och syrlig citrusfrukt, med lite vuxen smak, inte så söt som apelsin. Dock är de sorter som finns idag betydligt mindre beska än tidigare grapefruktsmodeller.

För den som tycker det är lite för mycket pysselterapi att sitta med tesked och äta en halv klyfta i taget går det bra att till exempel använda grapefrukten i sallader. Prova tillsammans med valnötskärnor och ruccolasallad. Mmmmmm…

Grapefrukten är rik på c-vitamin och de med rödare färg innehåller även lykopen, en antioxidant som även finns i tomat och som visats skydda bland annat mot prostatacancer, och som kan påskynda återhämtningen i samband med träning.

Citrusfrukterna på fotot är i och för sig inte grapefrukt, men den fina bilden får symbolisera dagens tema.
Fotografen heter Katja Ragnstam, hon har tagit de flesta bilderna i min bok Mersmak för livet.

Njut mer så blir blir du mätt på mindre. #blogg100 del 32

Många gånger när man pratar om hälsosam mat så handlar det om att avstå från sånt som man gillar. Det där har jag aldrig förstått.

Njut ordentligt av mat du du tycker om, och låt alla dina sinnen uppleva; dofta, titta, smaka och lyssna. Jo, man kan faktiskt uppleva mat även med hörseln. Lyssna hur det låter när du biter i ett krispigt äpple. Eller en bit nybakad ciabatta. Lägg upp vackert, dekorera och duka fint. Kombinera gärna mat med olika färger. Ögats intryck har stor betydelse för hur nöjd du blir av maten på din tallrik.

Ju mer du upplever i samband med måltiden desto större intryck ger den i ditt medvetande. Då räcker det med en mindre mängd för att du ska bli nöjd och belåten. Läs mer om mindful eating här!

sallad avokado agg tomat

Kajsa asp mango korianderKajsa Asp choklad

 
Rökt fläskfilé med goda tillbehör såsom paprika, tomat, rödlök och avokado – en härlig sallad full av smak och färg.

En fräsch side salad med aromatisk mango, het chili och frisk syra av lime, plus min favorit bland de färska kryddväxterna; koriander.

En smal bit chokladtårta räcker om du pimpar tallriken med smakrika bär och en serpentin av chokladsås.

En awesome dag med F&S. #blogg100 del 31

Idag har vi invigt ett helt awesome träningscenter i min lilla by. Kungälv är en av ett tiotal orter i Sverige där mer än tio procent är medlemmar i Friskis&Svettis. Och från och med idag kommer vi att trivas ännu bättre.

Det nya träningcentrat känns som en fantastiskt fin gåva som kommer att få stor betydelse för mig och min familj.
Läs mer på Friskis&Svettis Kungälvs blogg.

20130223-191030.jpg

Parkour; Träning på stan. #blogg100 del 30

Tänk dig att hela stan är som en hinderbana. Utmana din kropp och dina mentala spärrar. Se möjligheterna att övervinna de hinder som dyker upp längs vägen som träningsredskap; trappräcken, broar, en mur eller ett staket, en rad med lyktstolpar, en parkbänk, ett träd, mellanrummet mellan två hustak… Träningsmiljöer finns överallt och du kan träna precis var som helst – och hur tufft som helst. Hitta rörelseglädje, tänj på gränserna och hitta nya sätt att utmana kroppen.

Parkour härstammar från franskan och betyder konsten att röra sig, med målet att utvecklas både fysiskt och mentalt.

Parkour innebär att man med bara kroppen tar sig fram i alla olika sorters miljöer. Syftet är att röra sig i en flytande rörelse och att använda sin kropp och omgivningen för att ta sig fram på ett effektivt sätt, utveckla smidighet och styrka – och glädjen i att ta sig över och förbi hinder.

Löpning blandas med halsbrytande övningar och hopp. Kondition och koordination tränas på ett naturligt, men väldigt utmanande sätt. Kolla in detta klipp från Youtube!

Starta försiktigt efter dina egna förutsättningar och höj ribban efter hand som du utvecklar styrka och smidighet.

Friskis & Svettis har tagit fram en instruktionsplansch med enklare parcour-övningar, som du kan ladda ner här!

Skärmavbild 2013-02-19 kl. 13.15.44

Föreläser på Trygghetsrådet. #blogg100 del 29

Idag har jag tillbringat förmiddagen med ett gäng nystartade företagare på Trygghetsrådet, och delat med mig av mina tankar och erfarenheter kring sociala medier. Kul att möta dessa engagerade och drivna egenföretagare och ge dem tips utifrån hur jag jobbar med de olika kanalerna, främst Facebook, Instagram och Twitter. Och bloggen förstås, men den räknar jag egentligen inte in i de sociala kanalerna.

Kul att föreläsa i ett nytt ämne, vanligtvis handlar det ju om kost, hälsa, träning och prestation – som ju också är grymt kul och intressant. Men omväxling förnöjer. :)
Kul också att behöva sätta sig ner och fundera lite. Och minnas detaljerna om hur det hela började. Med mitt bloggande till exempel. Det startade med ett projekt ihop med Alexandra Zazzi.

20130221-135423.jpg

1 of 4
1234