Hur länge ska man vänta med kaffet? i dagens #gp. #blogg100 del 95

Numera ligger min frågespalt med fokus på hälsa, kost och träning i GP i söndagstidningen. Den här veckan handlar det om hur länge man bör vänta innan man dricker kaffe efter maten – om man vill optimera sitt järnupptag.
Faktum är att det finns ett antal faktorer som antingen stimulerar eller hämmar järnupptaget.
Frukt och grönsaker (C-vitamin), kött och långkok i järngryta är bra. Kaffe, te, vin, alltför mycket fibrer och väldigt mycket kalcium kan hämma upptaget.
Den faktor som styr upptaget allra mest är individens behov av järn. Ju mer du behöver desto mer tar du upp.
I det långa loppet har kaffet på maten troligtvis ingen större betydelse för ditt järnstatus, men om du har låga värden och så fort som möjligt vill höja dem är det klokt att vänta någon timme innan du dricker kaffe.
Av hemjärnet som bl a finns i kött och blodmat tar vi upp 25 procent av matens innehåll, av icke hemjärnet, som bl a finns i baljväxter som linser och bönor, plus fullkorn, tar vi endast upp mellan 5 och 10 procent.
Broccoli är en bra järnkälla men bara i jämförelse med andra grönsaker.

20130428-223034.jpg
Jag måste erkänna att jag höll på att missa dagens inlägg i bloggutmaningen #blogg100. Det vore ju grymt förargligt att snubbla på målsnöret. Nu är det bara fem dagar kvar, sen har jag gjort 100 inlägg på 100 dagar. Wow liksom.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera