Du bär ansvaret när tekniken är gränslös #blogg100 del 98

När tekniken är gränslös ställs högre krav på oss som användare och som människor. Vi måste själva sätta gränserna för hur mycket vi är tillgängliga och uppkopplade.
Jag ser flera olika sorters baksidor;
Relationerna till de allra närmaste riskerar att bli illa behandlade till förmån för relationer i sociala medier. Det är faktiskt ganska puckat att prioritera en statusuppdatering på Facebook eller en instagrambild på den goda söndagsmiddagen framför de människor av kött och blod som man har i sin fysiska närhet – även om det är roligt att ragga likes.
Barnen känner sig bortprioriterade och mindre viktiga – hur ska de någonsin kunna vinna mot en liten apparat som är nyckel till hela världen och som ständigt pockar på uppmärksamhet.
Lägg bort telefonen under de få timmar du har till vardags med dina barn. Lyssna på riktigt och värdesätt de mysiga kloka samtalen.
Det går åt massor med tid. Även om det går snabbt varje gång du gör det, så tar det mycket tid när man lägger ihop alla småstunder.
Låt hjärnan vila ibland. Ta vara på och njut av mikropauserna istället för att fylla dem med mer ”skrammel”. Samla tankarna på väg mellan dina möten, istället för att söka efter ny input. Du blir mer fokuserad och lugnare till sinnet om din hjärna slipper bearbeta ännu mera information. Känslan av att du har koll på läget stärks – och du får bättre minne.
Du får problem med att varva ner på kvällen och jag-ska-bara-beteendet kan göra att du missar en massa viktig sömn. Om det är svårt att låta bli att surfa i sängen är det kanske bättre att skaffa en annan väckarklocka så du slipper ha hela världen på sängbordet.
Du får dålig hållning. Gamnacke är bara förnamnet.
Du kan få sämre syn. Ögat behöver användas både på kort och långt avstånd och blir överansträngt om du inte passar på att titta långt bort när du t ex åker buss och tåg, eller är ute och går.
Ett leende, ett spontant samtal, blickar som möts – mycket av den vardagliga sociala interaktionen med andra människor går förlorad om du ständigt har näsan i telefonen.
Risken att bränna ut sig är definitivt större nu när vi själva måste sätta gränsen för hur tillgängliga vi är. Pauser och återhämtning är oerhört viktiga för att vi ska hålla i längden. Hitta dina egna knep för att koppla ner. Och koppla av.
En skogspromenad är en av de bästa nedvarvningsmetoderna. Gå ut och lyssna på fåglarna och titta på blommorna och de ljusgröna små bladen på träden. Och lämna smartphonen hemma om du vill ha full effekt.

20130502-085944.jpg

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera