Hur laddar du inför Nationaldagsloppet?

Snart är det dags för Nationaldagsloppet. Sjukgymnasterna på Elitrehab gjorde en intervju med mig inför uppladdningen. Här är mina svar.

1. Skall man äta annorlunda under en cykeltävling jämfört med en löpartävling?

Jag tycker man i stort sett att man kan ladda på samma sätt. Under en cykeltävling finns det större möjligheter att äta under tiden än när man springer, så ladda gärna upp med bars, russin, nötter och annat som är enkelt att ta med och som ger mycket energi utan att ta mycket plats i magen.

2. Vad rekommenderar du att man tänker på under uppladdningen för Nationaldagsloppet?

Ät, drick och sov ordentligt. Ta det lugnt dagarna innan, och njut av loppet!

Kanske kan det vara värt att testa att nitratladda?!

Här kan du läsa mina tips om uppladdning inför GöteborgsVarvet.

3. Vad förordar du att man dricker? Vatten eller sportdryck?

Cykellopp pågår ofta under många timmar och man förlorar mycket vätska och salter – kanske fartvinden gör att man svettas mer än man själv märker. Främst av den anledningen rekommenderar jag sportdrycken. Inte minst om det blir en varm dag. Salterna gör att man tar upp vätskan snabbare och ersätter det man förlorar när man svettas.

Lycka till med loppet – vi hoppas på en härlig dag!

Nationaldagsloppet-uppladdning

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera