Archive for juni, 2013

Frukost med 100 kcal

Många som hamnar på min hemsida googlar på ”frukost med 100 kcal”. Personligen tycker jag att det är för lite. Frukosten bör ge ca 1/4 av totala energiintaget, alltså gärna uppåt 400 kcal även för den som strävar efter att gå ner i vikt. Men nåväl, är det en hundrakaloriersfrukost som söks, så är detta mitt bästa tips:
En omelett på ett helt ägg och ett par extra äggvitor, 2 msk vatten eller mjölk plus salt och peppar. Till omeletten kan du äta en tomatsallad med lök och lite vinäger eller pressad citron.
Det finns äggvita att köpa på flaska – det är ju ganska onödigt att slänga bort alla äggulor som blir över.
Proteinet i ägget/äggvitan gör att du håller dig mätt länge på relativt få kalorier – det kallas högt mättnadsindex. Kom ihåg att de flesta näringsämnena, dvs vitaminer, antioxidanter, fettsyror, energi mm, finns i äggulan.

20130627-132222.jpg

20130627-132345.jpg

20130627-132503.jpg
En annan god och kalorisnål frukost är ett par skivor finn crisp med lite Philadelphiaost, ett kokt skivat ägg eller ett par matskedar keso, plus massor av skivade grönsaker, salt och peppar.
Och för egen del är en rejäl kopp gott kaffe givet när det gäller frukost. Mums.

Det bästa jag vet

20130616-085104.jpg
Jag kan inte tänka mig en större lyx än att frossa i svenska jordgubbar. Passa på att njuta under den korta säsongen. Samtidigt som smakupplevelsen är helt magisk får du bland annat i dig järn och C-vitaminer. I love it.

Är det skorna? Eller mår jag bara galet bra?

Vet inte vad det beror på, men i morse hade jag en fantastisk löprunda.
Kanske är det för att jag laddade bra igår; fredagsmys med popcorn i massor. Popcorn är bra kolhydratsladdning och tillför även en del salt. Kanske var det rödbetan jag åt till lunch som gjorde susen.
Kanske var det för att även benen känner att det är sommarlov. Kanske är det för att jag har de bästa löparskorna jag någonsin haft; Saucony Progrid guide 6.
Eller kanske är det så att jag är i väldigt bra balans just nu. Jag känner mig lätt och stark och helt awesome.

20130615-123645.jpg

Vårens sista dag

Idag har jag jobbat sista dagen för den här perioden. Nu börjar ett välbehövligt sommarlov och jag har en väldigt skön känsla av att vara klar med alla måsten. Jag behöver inte jobba alls under den närmaste månaden – så vida det inte börjar klia i fingrarna förstås.
En av de stora fördelarna med att driva eget och vara sin egen chef är att kunna jobba lite då och då, var som helst och när man har lust, och på så sätt dryga ut sommarsemestern.
Den här sommaren kommer jag bland annat att jobba i New York, Florida, Chicago, på Österlen och i Bohuslän. En otrolig lyx som jag verkligen njuter av.

20130614-212621.jpg
Idag kom tidningen Naturvetare i brevlådan, där jag tipsar om goda sallader och andra bra tillbehör till grillat; känns som en bra start på semestern.

Många frågor om glass och kalorier

En av de vanligaste söktermerna som gör att man hittar till min blogg är
Hur många kalorier är det i en kula glass?
Tillägg 29 juni 2015: läs gärna mer om glass här!
Hittills har man hamnat på ett inlägg som ger ett ganska luddigt svar: det beror på storlek, sort och så vidare.
Jag kan förstå frustrationen när man hamnar där – jag vill ju ha ett exakt svar. Nu!
Så – här kommer det:
En kula gräddglass (för det är det vanligaste) innehåller ca 100 kcal; då har jag räknat med att en kula väger ca 40 gram och innehåller ca 200-250 kcal per 100 gram. Går man efter ViktVäktarnas system blir det 2 ProPoints per kula.
Väljer du en glass med chokladbitar, kolasås, nötter, marshmallows, cookie dough (”kakdeg”; smakar som att man blandat i obakad smuldeg i glassen) och så vidare blir det än mer energirikt.
Vill man ha ett mer kalorisnålt alternativ – med mindre fett – är sorbet bättre, men innehåller rätt mycket socker så det är inte ”fritt fram” här heller.
Njut av din glass och gör det mer sällan istället. Så blir det lättare att hålla vikten i sommar.

20130608-150824.jpg

Svenska tapas på Sillens dag – och nationaldagen

Så enkelt. Så gott. Klassiska svenska sommarsmaker i en liten munsbit.
Skär kokt kall potatis (gärna färskpotatis) i skivor, knappt centimetertjocka. Lägg på en liten klick gräddfil och en smal skiva matjessill. Strö över lite klippt gräslök eller finhackad rödlök. Dra några varv med svartpepparkvarnen över, och njut som tapas i försommarkvällen. Gärna till en kall öl.

20130606-225114.jpg
Idag är det inte bara Sveriges nationaldag, utan även Sillens dag – helt klart värd att firas.

Edamame – missa inte dessa godingar!

Många tycker att vanliga kidneybönor, vita och svarta bönor är mjöliga – inget som stör mig, men visst, jag håller med.
Gröna edamamebönor är mer spänstiga i konsistensen. Dessa gröna sojabönor är goda som de är, i blandade sallader och som tillbehör till: allt.
Du hittar dem i frysdisken.

20130602-160840.jpg