Archive for augusti, 2013

Linfrön – bör ätas med måtta

I tisdagens GöteborgsPosten skriver konsumentredaktionen om linfrön. Linfrön är nyttiga och innehåller bland annat omega-3, minetaler och fibrer. Men: Krossade frön kan, även i ganska små mängder, innebära en risk att bli förgiftad. Livsmedelsverket avråder därför från att äta krossade frön. De kan möjligtvis få finnas i bröd men ska inte strös på filen, säger man.
Undrar hur mycket av de där nyttigheterna som finns innanför skalet som kan tas upp i tarmen när man äter fröna hela…
Läs gärna mer på Livsmedelsverkets hemsida.

20130828-145015.jpg

Plommon i min couscoussallad

Jag har kämpat hårt med mina plommon. Välmogna söta plommon fanns plötsligt i tusental i trädgården – och synd att låta dem förstöras. Alltså har vi käkat och käkat.
Idag gör jag slut på det sista av plommonskörden i en couscoussallad som vi äter till grillad kyckling.
Couscoussallad med plommon och fetaost
Du behöver
4 portioner couscous
Salt och peppar
100 gram gröna blad; blandad sallad, t ex ruccola, babyspenat och mangold
10 plommon
En halv rödlök
2-3 msk finhackad persilja
50 gram fetaost

Gör såhär
Tillred couscousen enligt instruktioner på förpackningen. Låt den svalna och blanda sedan med hackad persilja, urkärnade plommon skurna i bitar, rödlöksringar och smulad fetaost. Smaka av ned salt och peppar och servera till grillad kyckling, kryddiga korvar eller något annat gott.
Funkar fint även som vegetarisk huvudrätt.

20130827-171622.jpg

Veckans snabba luncher

Att hitta effektiviteten i vardagen, äta god, vacker och nyttig mat, och samtidigt njuta för liv och lust. Planering och framförhållning gör det fullt möjligt att få ALLT!
Igår gick jag inom mataffären på vägen till jobbet och handlade allt jag behöver för veckans luncher:

En burk handskalade räkor (ja, de kostar lite mer än andra burkräkor, men det är milsvid kvalitetsskillnad)
Körsbärstomater på kvist
Blandad bladsallad
Paprika
Sugar snaps
Marinerade grönsaker och oliver från Ridderheims
En burk kvarg
En fullkornsfralla (vill ju ha färskt bröd, så det kompletterar jag med efter hand)
Några äpplen

På jobbet finns en stor kyl där jag har en egen låda. Den fyller jag varje måndag med råvaror för att kunna göra lunch och mellanmål under veckan. Den här veckan äter jag lunch på kontoret tre dagar, och det blir samma mat alla dagarna, men det gör ingenting – det är ju så himla gott med räksallad såhär års!

I min lunchsallad har jag babyspenat, mangold, ruccola och machésallad, gul paprika, cocktailtomater och sugar snaps skurna i bitar, gröna och svarta oliver, en klick kvarg och en rejäl hög med räkor.

Nästa vecka kör jag något annat som bas i min lunchmat, kanske tonfisk, grillad kyckling eller kalkonbröst. Jag vill ha något proteinrikt som mättar, samtidigt som kaloriinnehållet är lågt. Min lunch är god, snabblagad och väldigt fräsch – god mat som gör gott. Och som gör mig glad.

Nyttig mat i kylen

Raksallad

 

Kokboksdrottningen överger #lchf för 5:2

Ulrika Davidsson överger LCHF (som tydligen gav henne +13 kg)
för 5:2 – varannandagsfasta. Och skrattar hela vägen till banken.
Kokboksdrottningen rider på trenderna och skriver böcker för glatta livet. Tidigare har hon även skrivit om Rawfood och GI. På bokmässan för ett år sedan var det ”Lchf för män” som var på tapeten.
Intressant att 5:2 som lanserades som en metod att få ett längre liv nu blir viktminskningsmetod. Och väldigt intressant att det som stått i fokus de senaste tio åren, d v s energiprocent och exakt VAD som ligger på tallriken, nu helt ersatts av NÄR.
För egen del är jag övertygad om att VARFÖR är en viktigare fråga.
Och att röra sig mer. Och att sätta relevanta och rimliga mål.

20130826-060727.jpg

Njut av rödbetor utan att få fula händer

 

 

Dra av skalet från kokta rödbetor i en skål med vatten, så slipper du fläckar i köket och rödfärgade händer.

Rödbetorna är som allra bäst just nu. Koka de späda rödbetorna med skalet på och när de svalnat kan du lätt få av skalet i ett vattenbad. Byt vattnet då och då, så slipper du få den envisa röda färgen på händerna.

Njut rödbetorna med smulad fetaost, en god vinägrett eller helt naturella.

Du vet väl att nitratrika grönsaker som rödbetor och spenat ger dig bättre kondition?
Läs här om hur nitratet i grönsakerna gör att kroppens celler återanvänder luftens syre – och du får bättre flås.

rodbetor-med-fetaost

Skriver om 5:2 i GP

Senaste tidens kost- och viktminskningsskriverier har handlat om dagar och timmar istället för energifördelning som det handlat om under de senaste åren. Istället för att prata om att man ska minska på kolhydrater eller äta mindre fett, så är det att äta eller inte äta; 5 respektive 2 dagar i veckan, så kallad 5:2-diet, eller att äta under en viss tid på dygnet.

I veckans tips på GP plus kan du läsa mina tankar om de nya diet-trenderna; Att äta eller inte äta.

Under många många år har råd om hälsosamma matvanor handlat om regelbundna vanor; om frukost, lunch middag och mellanmål. På senare tid har man i forskningen hittat stöd för att det kanske är bättre att inte äta alls – i alla fall under perioder.

De senaste diet-flugorna har sifferkombinationer istället för bokstavskombinationer. Istället för LCHF, LCD och GI talar man om 5:2 och 16:8.

Kanske de nya trenderna kan underlätta när det gäller att låta bli att småäta, men i det långa loppet handlar viktminskning om att förbränna mer kalorier än man äter, så att kroppen istället börjar ta av det energilager du har på kroppen; fettväven.

5:2-dieten handlar om att äta utan restriktioner fem dagar per vecka, och fasta eller äta en enda liten måltid dag sex och sju. Vissa förespråkare påtalar att den mat man äter ska vara nyttig, medan andra menar att det inte spelar någon roll, att det är själva fastan som är grejen.

Kajsas kommentar:

Jag tror att det finns en stor risk att man överkompenserar och äter ikapp det man missar under sina fastedagar. Särskilt när man säger att man kan äta ”vad som helst” under ätardagarna kan man lätt få i sig mer än man behöver och får inte det viktminskningsresultat man förväntar sig. För många är anledningen till övervikt att man bantar måndag-torsdag och överkompenserar med för mycket mat och dryck under fredag-lördag-söndag. 5:2-dieten påminner i stora delar det ätmönstret.

Dessutom är risken stor att man tänjer ut sin magsäck och får problem med att hålla sig till normala portioner i längden; när man tröttnar på metoden och återgår till att fördela maten mer jämnt under veckans dagar har man kanske en annan bild av vad som är en lagom mängd mat på tallriken, och man går snabbt upp i vikt igen.

16:8 – Periodisk fasta – handlar om att äta under ett visst så kallat fönster; man äter under ungefär halva sin vakna tid på dygnet, ofta mellan till exempel 16 och 24.00, hoppar över frukost och lunch och äter 1-2 stora måltider sent på eftermiddagen och kvällen, och äter alltså större delen av sin totala energi strax innan läggdags.

Kajsas kommentar:

Detta ätbeteende påminner väldigt mycket om så kallat Night eating syndrome, som är en vanlig anledning till övervikt och fetma. För att man inte ska gå upp i vikt om man lägger hela kaloriintaget på kvällen krävs en stor dos av träning, och att man väljer nyttig mat. Många som tränar mycket hård och explosiv styrketräning kör periodisk fasta, och lägger träningspasset timman innan ”ätfönstret”, med mycket goda resultat.

Viktminskning handlar ofta om att byta ut mat och dryck med onödigt mycket kalorier mot bättre alternativ. Men det handlar också om att ändra sitt beteende, att tänka efter en gång till innan du till exempel tar en portion till, innan du säger ja tack till allt du blir bjuden på, och att faktiskt våga vara lite hungrig ibland.

Det handlar inte alltid om vad du ska äta istället, kanske handlar det också om att inte äta. Kanske kan 5.2 och 16:8 vara en bra hjälp för dig som småäter, men än så länge finns det inte speciellt mycket forskning kring dessa relativt nya ätmönster.

Vad vi däremot vet är att de flesta av oss behöver röra på sig mer, välja näringstät mat med en stor andel grönsaker, frukt, bär, fisk och hjärtvänligt fett, och vara sparsam med alkohol, socker och andra snabba kolhydrater. Dessutom är jag övertygad om att maten och förhållandet till den egna kroppen idag är en stor källa till stress och dåligt samvete.

Ät och njut av maten och det faktum att du har en kropp som fungerar. Fokusera på det som är bra och positivt och låt det andra ta minimalt med plats i ditt medvetande. Då får du mer energi till roliga och energigivande saker och tankar, du sover bättre, blir gladare och kan koncentrera dig på livets goda.

Läs gärna tidigare inlägg om periodisk fasta här.

DN-debatt om konsekvenser av LCHF

I dagens DN får ett debattinlägg kring följderna av de senaste årens kosttrender då svenskarna börjat äta allt mer mättat fett bland annat i form av LCHF-dieten, stort utrymme. Professorerna Mai-Lis Hellenius, Karolinska institutet, Annika Rosengren, Sahlgrenska akademin, Nils Wahlgren, Karolinska universitetsjukhuset, Lars Weinehall, Umeå universitet, och Lena Björck, Göteborgs universitet, skriver bland annat:

”Trots framgångsrikt folkhälsoarbete som lett till att hjärtkärlsjukdomarna minskat till nivåer jämförbara med Medelhavsländerna, ser vi nu ett negativt trendbrott. Årsrapporten 2013 från Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut visar att antalet kvinnor och män i åldern 35–44 år som drabbas av stroke ökar. Hjärtinfarkt hos unga kvinnor ökar också. Det är främst individer med kort utbildning som drabbas. Denna oroande utveckling manar till eftertanke.”

Debattörerna skriver vidare att:
”En okritisk och dåligt vetenskapligt underbyggd rekommendation som uppmuntrar till att äta mera animaliska fetter och protein, leder till stigande kolesterolnivåer och en ökad risk för hjärtkärlkatastrofer. Ett stillasittande liv, stress, stigande vikt, ökande bukfetma och kolesterolnivåer som nu stiger igen, är en mycket ogynnsam kombination och ett hot mot hälsan.”

”Ett stort antal kostundersökningar visar samstämmigt att de råd om mat som Livsmedelsverket och olika expertgrupper står för, och som ofta kallats Medelhavsliknande mat, leder till en minskad risk för vanliga folkhälsoproblem som hjärtkärlsjukdom, cancer och demens och ett längre liv. Basen i den maten är till exempel mycket grönsaker och frukt, bönor, fisk, skaldjur och kyckling samt omättade fetter i form av oljor, nötter och mandel. Rött kött konsumeras i begränsad mängd liksom mättade fetter från mejeriprodukter.”
Länk till debattartikeln här: http://www.dn.se/debatt/de-populaa-dieterna-ar-ett-hot-mot-folkhalsan/

Inget snack om att många äter för mycket socker och andra snabba kolhydrater, bland annat i form av läsk, godis och stora mängder vitt bröd och pasta. Kolhydraterna är bra bränsle för den som rör sig mycket, men för en person som sitter stilla både på jobbet och på fritiden ger det för mycket energi i förhållande till behovet.

Att gå på en ensidig diet är som att lägga alla ägg i samma korg; det blir ett stort risktagande där man sätter den egna och de närmastes hälsa på spel. Och när man dessutom sprider sina övertygelser vidare kan följderna bli omfattade. Äter man lite av varje och rör på sig tillräckligt behöver det inte vara så komplicerat.

Se dessutom till att ladda med D-vitamin nu när den svenska sommarsolen står tillräckligt högt på himlen. D-vitaminet skyddar mot många av de vanligaste sjukdomarna, bland annat benskörhet, vissa cancerformer, alzheimers och depression.

20130801-112205.jpg