Archive for november, 2013

Träning gör dig glad – ny forskning från Göteborgs universitet

Att man blir glad av att träna har jag aldrig tvivlat på, men nu är sambanden kartlagda av en forskargrupp i Göteborg.

Det verkar som att man blir allra gladast av att ta sig upp ur soffan och börja träna. De största effekterna ser man hos de som har ett lågt utgångsvärde och som kommer igång med att motionera regelbundet.

Forskarna har undersökt hur förändringar i fysisk aktivitet hänger ihop med förändringar i depression, ångest och utmattningsdepression. En person som blev mer aktiv jämfört med alla andra tenderade att bli mindre deprimerad, lida av mindre ångest och utmattningsdepression jämfört med andra. Den som istället blev mer inaktiv över tiden riskerade i högre grad att drabbas av mental ohälsa.

– Också den som har rört på sig regelbundet men blir mindre aktiv kan ligga i riskzonen, även om hon fortfarande rör på sig mer än många andra. För en person som är inaktiv gäller det med andra ord att börja röra på sig och den som tränar bör fortsätta göra det ungefär lika ofta, säger Magnus Lindwall, docent i psykologi vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

Klicka här för att komma till artikeln från Göteborgs universitet, där finner du också en länk till originalartikeln i Health psychology.

20130909-162807.jpg
Såhär glad blev jag av att springa iFormloppet tidigare i höst. Ett exempel bara.

 

Inspirerande ambassadörslunch

Idag har jag lunchat med Ann-Louise Hulter, tjejen bakom Lilla Matderiven.

Det är alltid kul att träffa nya människor i samma bransch, och den här gången gjorde jag det i egenskap av Ambassadör för kvinnors företagande. Ann-Louise och jag pratade mycket om tänkbara kunder, hur man tar betalt för olika typer av uppdrag, vad man behöver tänka på som frilans och nystartad egenföretagare, om nätverkande och om hälsosam mat.

Kika in på bloggen  Lilla Matderiven och låt dig inspireras av recepten och de fina bilderna!

Lillamatderiven

Viktminskning och muskelbygge

Det är många som tror att det är omöjligt att bygga muskler utan att gå upp i vikt. En person som satsar på att tävla i Body building behöver helt optimala förutsättningar och tillgång till mycket extra energi och proteiner för att bygga upp ny muskelvävnad, men för den som vill bli lättare totalt sett är viktminskning och muskelbygge på en mer normal nivå en fullt möjlig kombo. Om det har jag skrivit en artikel till ViktVäktarnas senaste nyhetsbrev:
Träna och bygg muskler – samtidigt som du går ner i vikt

20131111-082419.jpg
Dessutom blir man ju glad av att träna.

Motivation för löpning i skitväder

I söndagens GP skriver jag om långsiktig motivation. Om man har ett tidsbestämt mål är det lättare att motivera sig till att träna, även de gånger man inte har lust. Lusten kommer oftast när man väl satt igång.
Träningen i sig är kanske inte alltid så rolig och skön som man önskar. Men att nå sina mål är en känsla värd guld.
Och tänk att starta vårsäsongen med en känsla av att man är stark och har behållit en bra kondis – istället för den där motiga känslan av att börja om från noll. Det kan vara värt ett och annat löppass i skitväder.

20131111-063807.jpg

80/20-tänket befriar

Igår eftermiddag föreläste jag på Rena lyftet, en ledarskapsutbildning med fokus på hälsa – och då i en vidare betydelse än vad som är vanligt. Man ser till helheten, bland annat kring kommunikation, gemenskap, glädje, sömn, mindre stress, och naturligtvis vanor kring kost och fysisk hälsa – allting hänger ju ihop.
Igår pratade vi mycket om vilken betydelse det har att säga att man VILL göra en förändring istället för att tänka att man MÅSTE. Många drivs av dåligt samvete och känner att man måste ändra sina kostvanor. Då blir det oftast inte särskilt lustfyllt utan snarast ett ok av ångest.
Befriad av 80/20-regeln
En inställning som kan vara ganska befriande när det kommer till sunda vanor och livsstil är 80/20-tänket; om du har bra matvanor till 80% så så spelar inte de sista 20 så stor roll.
Med den inställningen kan det kännas lättare och inte som en lika stor uppoffring till att börja med.
Jag tror att många känner att det är helt övermäktigt att ändra vanor, då kan 80/20 hjälpa för att se det i små steg och komma igång.
Här kan du läsa mer om Rena lyftet.

Ekologiskt inte alltid det bästa. Klok ledare i GP.

20131105-062510.jpg
Dagens ledare i GöteborgsPosten efterlyser på ett klokt sätt helhetssyn när det gäller synen på mat i skolan och äldreomsorgen. Det är viktigare att barn och gamla får i sig vad de behöver än att det till varje pris ska vara så miljöanpassat och resursklokt som möjligt.
Om barnen inte är mätta är det betydligt svårare att lära sig det man ska. För lite energi i magen på barnen visar sig i mängden bråk och konflikter – och i arbetsmiljön även hos de vuxna i skolan. Det är betydligt lugnare i klassrummet när barnen har ätit tillräckligt.
För de äldre är en god nutrition grundläggande för livskvaliteten och för all medicinsk behandling. Och maten kanske är en av de få ljuspunkter man har i livet.

Älskar att intervjua forskare!

Att få träffa och intervjua intressanta personer och tolka och skriva deras berättelse är mina absoluta favorituppdrag. Många forskare verkar lite ovana vid att man lyssnar och är så engagerad som jag, men faktum är att jag tycker det mesta kan vara väldigt intressant och fängslande.
De flesta reportage jag gör är på ett eller annat sätt relaterat till mat, det kan bland annat handla om innovationer inom smakområdet, emulgatorer eller bakteriekulturer. Min uppfattning är att det är ganska ovanligt att journalister som gör intervjuer med dessa forskare är såpass kunniga inom matområdet som jag, med min bakgrund som dietist.
I senaste numret av Mjölkspegeln har jag intervjuat och fotograferat Ingrid Larsson; en av de experter som tagit fram SBU-rapporten Mat vid fetma, där man man bland annat funnit att mjölk bidrar till viktminskning hos personer med fetma.

20131101-162757.jpg