Archive for december, 2013

Träningstrender 2014

Vad tränar du nästa år?
I GP på webben tolkar jag American college of Sports medicine’s trendspaning för 2014.

Vi fortsätter lägga fokus på variation i träningen; högintensiv träning varvas med styrketräning och avstressande aktiviteter. Träning är för alla och det kommer allt fler specialinriktade aktiviteter och anpassningar för att motionen ska kännas lockande och mer lättillgänglig. Liksom i många andra sammanhang ställs allt högre krav på utbud och kompetent personal.

20131223-005527.jpg
Yoga och utomhusträning är trendigt. Kombinationen är oslagbar.
Träningstrenderna 2014 – huvuddragen
* Intervallträning med hög intensitet
* Funktionell träning med egna kroppsvikten som enda belastning
* Träning med fokus på viktminskning
* Personlig träning individuellt och i grupp; med allt högre krav på personalens kompetens och erfarenhet. Cirkelträning.
* Träning på arbetsplatsen.
* Hälsocoaching
* Speciella träningsprogram för seniorer, träning för barn och juniorer.
* Yoga, coreträning, utomhusträning och boot camps.
* Grenspecifik träning, mätningar av resultat – med fokus på individuell prestation.
Glädjande nog ser American College of Sports medicine i sin kristallkula att det kommer mer utomhusaktiviteter framöver, och vad kan vara bättre än att kombinera en stund ute i friska luften med fysträning som stärker både kropp, själ och hjärta?

Njut av din kropp och behandla den som om den vore din bästa vän – relationen du har med din kropp är den enda du säkert kan veta varar livet ut.

Sömnen viktig för hälsan.

Att sova gott är en skön konst.
God sömn är lika viktigt för hälsan som bra näring för att vi ska må bra. Sömnen lägger grunden för all hälsa och påverkar bland annat hur vi klarar stress och svarar på träning.
Läs hela artikeln i dagens GöteborgsPosten.

20131215-104412.jpg

I himlen på Lilla Ego

Igår kväll hade jag ett riktigt Halleluja moment. Tillsammans med ett gäng genuint matintresserade personer var jag på Lilla Ego i Stockholm.
Två av de tidigare vinnarna av Årets kock har öppnat en liten kvarterskrog med massor av själ och matglädje i varenda detalj.
Daniel Räms (vinnare 2013) och Tom Sjöstedt (2008) var själva på plats och lagade och serverade mat, och var ute i restaurangen och mös och pratade med gästerna.
Svårt att återge denna gastronomiska orgasm (jo faktiskt!), men det här är i korta drag vad vi åt:
1. Sockersaltad lax. Syrad kålrot, rostade hasselnötter.
2. Löjrom från bottenviken. Rårakor. Citrongele. Hängd gräddfil. Brynt smörpulver. Och lite annat smått och gott.
3. Dovhjort: Äppelrökt ytterfilé. Kryddstekt innerfilé. Bakad jordärtskocka. Syltad rödlök. Jordärtskockschips. Och en rotfruktspuré med ost.
4. Drömdessert med konserverade hallon, citron och salt marängglass.
In heaven!

20131212-184151.jpg

20131212-184214.jpg

20131212-184227.jpg

20131212-184247.jpg

20131212-184307.jpg

20131212-184335.jpg
Andra kändiskockar hade också varit här och gillat Lilla Ego.

BOT-avdrag skapar jobb för #naturvetare

I årets sista nummer av Magasinet Naturvetare (nr 7-2013) finns min debattartikel om hur BOT-avdraget kan komma att skapa fler jobb, bland annat inom naturvetenskapliga yrken såsom dietister och nutritionister.

Efter RUT och ROT kommer nu BOT; ett skatteavdrag som innebär att fler kan få råd att köpa tjänster för hälsan. I större utsträckning kan vi själva styra över våra liv och livskvalitet. Långtidssjukskrivningar förebyggs och ekonomin påverkas positivt – även hos företagen och i samhället.

BOT-avdraget ökar individens möjligheter att ta hand om kropp och själ och har samma arbetsmarknadsmässiga fördelar som RUT- och ROT-avdrag; fler personer får råd att köpa tjänster, efterfrågan och antalet arbetstillfällen ökar och fler företag startas i branschen.

Bara under 2012 skapades 1600 nya jobb tack vare RUT. Liknande regelverk för tjänster som har med hälsa och förebyggande vård att göra bedöms ha minst lika stor potential. BOT-avdrag ökar möjligheterna för småföretagare i hälsobranschen och leder till minskad arbetslöshet, bland annat för dietister och nutritionister.

BOT har dessutom en betydande samhällsekonomisk dimension i form av minskade kostnader för ohälsa som idag betalas av både individen, samhället och arbetsgivaren; mindre övervikt, färre onda ryggar, kroppar som fungerar bättre – och mindre vårdkonsumtion. Minskad läkemedelsanvändning vid sjukdomstillstånd som påverkas av matvanorna, såsom fetma, värk, ångest, diabetes typ II, sömnproblem, och hjärtkärlsjukdomar som högt kolesterol och högt blodtryck. Mindre sjukfrånvaro, ökad effektivitet på jobbet – och bättre livskvalitet.

När sjukdomsförebyggande behandlingar blir tillgängliga även i grupper med lägre inkomst, ökar jämlikheten i vården. Individen får större möjlighet att ta ett eget ansvar, och även de som bäst behöver det får råd att ta hand om sin hälsa. För privatpersoner innebär det att man till ett rimligt pris kan få bra rådgivning och behandling innan man blivit sjuk – och för sjukvården ett minskat tryck när det gäller livsstilsrelaterade sjukdomar. Ökad produktivitet och ökade skatteintäkter är andra förväntade samhällsekonomiska fördelar.

BOT har på många sätt en positiv påverkan på samhällsekonomin och individens välmående, och bör vara ett naturligt steg för att förbättra hälsan hos svenskarna, stärka utsatta grupper och öka jämlikheten i vården.

Fakta BOT-avdraget

BOT-avdraget gäller tjänster till privatpersoner i syfte att förebygga ohälsa. Skatteavdrag får göras för kostrådgivning, personlig träning, samtalsterapi och behandlingar såsom massage och akupunktur. Förslaget har presenterats i samtliga politiska partier och tagits emot väl hos merparten. Förhoppningen är att BOT blir verklighet inom en snar framtid.
Läs gärna mer på www.botavdraget.se och gå med i Facebookgruppen Inför BOT-avdrag nu!

Jag har valt att engagera mig i frågan eftersom jag är övertygad om att det politiska avgörande beslutet kommer att påverka arbetsmarknaden för dietister – och öka möjligheterna för fler kollegor att starta eget.

BOT Kajsa Asp

Boosta immunförsvaret efter träningspasset

I dagens läsarfråga i GöteborgsPosten ger jag tips om kost och livsstil för bästa tänkbara immunförsvar. Vissa baciller kan man inte skydda sig mot men visst finns det saker man kan göra för att stärka immunsystemet!
Då kan man slippa några av snuvorna – och kanske förkylningen går över fortare.

Antioxidanter och fibrer från grönsaker, frukt och bär.
D-vitamin; fet fisk, berikad mjölk och kosttillskott.
Probiotika.
Sömn.
Mindre stress.

Ett återhämtningsmål kan stärka immunförsvaret som ofta är försvagat direkt efter träningen. Man brukar säga att kroppen är ”som ett öppet fönster” där det är lättare för virus och bakterier att få fäste. Återhämtningsmålet underlättar för kroppen att bygga upp musklerna, återställa energiförråden och ställa om hormonbalansen till ett för immunförsvaret mer gynnsamt läge.

20131208-160514.jpg

#Contentmarketing for breakfast

I morse var jag på frukostmöte med en väldigt intressant föreläsning av Helena Bajlo och Åsa Marklund, på Kntnt i Göteborg.
Jag har lagt ut en del på Twitter, och vill gärna servera en del av godbitarna även här.
Kärlek, respekt och förståelse är nyckeln till god kommunikation.
Låt företagets personlighet lysa igenom. Add value.
Emotionella reaktioner går före rationell action. 80% av våra beslut fattas på känslomässig grund.
Vi kan inte styra känslor, men vi kan bidra till att skapa dem.
The small screen is the big screen: Vi kollar mobilen 150 ggr per dag, 6ggr/minut när vi är vakna.
Det finns ingenting som är så starkt som en idé vars tid är kommen.

Jag köpte med mig boken om Content marketing av Kntnt. Perfekt läsning under julledigheten. :)

20131205-103925.jpg