Archive for augusti, 2014

Kan hälsosamma vanor öka sexlusten?

IMG_8334-0

Kan hälsosamma vanor öka sexlusten?
Jajamän!
Din livsstil påverkar dina tankar och känslor för både dig själv och för andra människor. Och hur du mår har stor betydelse för sexlivet.
Om du sover ordentligt, har bra matvanor och tränar regelbundet påverkar det även sexlivet. Här är några skäl till varför det är så:
Sömnen är grundläggande för hälsan och påverkar bland annat hormonsystemet och humöret.
Matvanorna påverkar hur du mår och bland annat vikten. När du trivs med dig själv blir du även mer attraktiv i andras ögon.
Träningen gör dig stark och ger dig bättre kondition – bra egenskaper även i sänghalmen.

Tyckte du att detta var en ganska tramsig och oseriös artikel? Jag kan i så fall till viss del hålla med, men jag brinner för att motivera alla människor med alla typer av intressen till en mer hälsosam livsstil. Och om ett bättre sexliv kan vara något som motiverar och inspirerar så – fine with me!
Och det finns faktiskt fler som är inne på samma spår. Kolla här!

 

På spaning i Bretagne

Okej. Bretagne är väl inte direkt känt för sin kökskonst, men tidigare i somras gjorde jag en trendspaning i denna än så länge från turister ganska förskonade del av Frankrike.

Söndag. Skaldjur är ju extremt närodlat, det borde de vara riktigt bra på. Så vi beställer in en skaldjursplateau. För två personer 700kr – och det DYRT jämfört med andra huvudrätter. Riktigt dyrt. Och då förväntar jag mig t ex fler olika såser än en majonnäs och en rödvinsvinäger. Och mer än en halv citronklyfta. Men ostronen var goda. Och räkorna. Sniglar och andra slamkrypare vill jag helst vara utan.

Fredag. Red snapper creole style med ris. Ingen höjdare – mer som en tisdagsmiddag hemma. Fast sämre.
Lunch på ett café i Cameron: Panini toast med ost och skinka. Och om man inte beställer Café Grand så får man en espresso. Nu vet vi det.

Torsdag. Crêpe till middag. Min med chèvre och grönsaker. Barnens med chokladsås, kolasås och grädde. Suck.

Onsdag. Moules frites. Veckans höjdare. Jag valde en lyxvariant med herbes de Provence, vitlök, psprika, grädde och lardons; bacontärningar – fantastiskt gott till musslorna.

Tisdag. Lunchsallad med foie gras, rökt lax och kallrökt kött. Och en jättegod senapsvinegrette.
Jag kan verkligen rekommendera Bretagne som mål för en aktiv semester för familjen. Hör finns massor av bra naturområden, med toppenfina möjligheter för löprundor, skogspromenader, mountainbike och klättring. Dykning, kanotpaddling och andra vattensporter är också givet.
Och så är det lagom varmt för en sommarresa. Skönt att kunna vara aktiv utan att det blir för varmt!

Hjälp och inspiration för tonåringar – och deras föräldrar!

Att få ihop vardagspusslet kan vara en tuff utmaning – inte bara för föräldrar utan även för tonåringar som ska äta, sova, träna, lära sig en massa nya saker, hänga med kompisar, hitta sig själva, bygga upp sin självkänsla, och mitt i alltihop MÅ BRA.

I ett helt nytt faktamaterial kan man på ett enkelt och inspirerande sätt få veta mer om hur allting hänger ihop och få tips och kunskaper som gör det enklare att skapa en bra helhet kring kost, träning, sömn och sinnen.
Materialet är gratis att ladda ner från hemsidan I Feel Good.
IFeelGoodUndervisningsmtrl

Gått upp i vikt i sommar? Intervju i GP

Semester innebär ofta lite för mycket av ”det goda”. Kanske man äter mer och kaloririkare mat, bullar, glass, godis och snacks. Och vin och öl gör liksom att man känner sig lite mer ledig.
I dagens GP blir jag intervjuad om hur man blir av med semesterkilona.
Där tipsar jag bl a om att:
– Se över helheten och tänk över dina vanor och ovanor. Kanske just du behöver äta mindre portioner? Dags att skippa kaloririka mellanmål som glass och bullar? Dricka mindre alkohol? Träna mer?
– Alla sätt som gör att man begränsar energiintaget och får i sig mindre än man behöver gör att mer av den energi som finns lagrad i kroppen förbränns. Men på lite längre sikt är det viktigt att man får i sig det man behöver för hälsans skull; vitaminer, mineraler, bra fett (gärna oliv- och rapsolja, nötter, avokado, fet fisk), bra protein, fullkorn, fibrer, grönsaker, bär och frukt…
– Se viktminskningen och livsstilen på sikt, så att du får i dig vad du behöver och bygger upp långsiktigt hållbara vanor; hälsosam mat och dryck, rörelse i vardagen och mer motion, mindre stress och goda sömnvanor – så att du både mår bra här och nu, når dina mål och håller dig frisk genom livet.

Sätt ett konkret mål. Varje gång du har ett val, t ex att röra dig mer, att tacka ja eller nej till en kaka, att ta en glass eller inte – alla gånger som du har möjlighet att välja kan du göra strategiska val som antingen tar dig närmare eller längre bort från ditt mål.
Ta hjälp av t ex en dietist – om du behöver stöd, råd och uppföljning.
Lycka till!

The Purple Diet – senaste nytt bland modedieter!

Håll i er! Här kommer det allra senaste bland dieter: The Purple Diet.
Dieten är ännu ett sätt att begränsa sin kost och sätta upp regler för vad som är bra eller dålig mat – i det här fallet duger bara det som är lila; aubergine, plommon, rödkål, rödbeta, lila morot… Rent trams, om du frågar mig.
Starka färger på grönsaker och frukt innebär ofta ett högt innehåll av antioxidanter, men vi behöver ju inte bara en sort – bättre att äta varierat och få i sig mer av flera näringsämnen som kan förbättra hälsan och minska risken för sjukdomar. Och antioxidanterna är förvisso bra, men behöver vara i sitt sammanhang för att nå sin fulla potential; fibrerna behövs för att förse tarmens bakterier med näring, vilket är en förutsättning för att allt det fina i maten ska tas upp i kroppen.
Sunda och långsiktigt hållbara matvanor kombinerat med mer rörelse är en bättre medicin för den som behöver en nystart efter sommarsemestern. Ta hjälp om du behöver stöd för att komma igång och för att hitta en hälsosam livsstil som passar just för dig.
I denna artikel i Huffington post kan du läsa mer om The Purple Diet.

20140806-100503-36303601.jpg

Veggie #pride

20140801-104325.jpg
Pride my way.
Liksom allemansrätten och rösträtten är rätten att älska den man älskar värd att firas. Kanske genom Pridefestivalen, kanske lite mer privat.
Och jag älskar inte bara min familj, utan även fräscha grönsaker.
De olika färgerna hos frukt, bär och grönsaker representerar ofta olika typer av antioxidanter. Se till att få i dig av olika sorter varje dag, gärna minst 500 gram – och i regnbågens alla färger.
Ha en finfin dag! :)