Archive for december, 2016

D-vitamin: vart tredje kosttillskott innehåller inte vad etiketten säger

Lägg pengarna på fisk istället för piller. Då får du en säker vitaminkälla, hälsosamt fett och samtidigt en god middag. 

Enligt en rapport från Livsmedelsverket innehåller var tredje pillerburk andra vitaminmängder än vad som står på förpackningen. Det kan innebära att man får i sig mer – eller mindre – D-vitamin än man tror. 

Fet fisk som lax, sill, strömming och makrill är särskilt viktigt under den här tiden på året, eftersom det gått några månader sedan sommaren då vi kunde fylla på D-vitaminförråden med hjälp av solen. D-vitaminbildningen i huden är viktigaste källan men fungerar bara när solen står högt på himlen, alltså enbart under sommarmånaderna om man stannar på nordliga breddgrader. 

Kom ihåg att fisk inte alltid behöver vara en varm måltid med sås och potatis. Njut av en sillunch med de sista julsillarna, några skivor gravad eller kallrökt lax på mackan. Och för att fylla på förråden ytterligare: Välj berikade mjölkprodukter och matfett berikat med D-vitamin. 

Ägg är också en bra källa som är lätt att variera och dessutom kan bli en bra boost av protein och flera andra ämnen. Ägg är en klimatsmart proteinkälla och näringsrikt som frukost, pålägg, snabblunch eller kvällsmål till dig som tränar – kokt eller stekt, som omelett eller äggröra. 

Läs gärna mer i denna intressanta ägg-artikel på nutritionsfakta.se

Rocky road – bästa julgodiset

Lite sött, lite salt och lite krispigt crunchy – allt man gillar, sammanlänkat med en god mörk choklad. Bättre julgodis än Rocky road finns inte. 


I detta recept har jag använt Polly, jordnötter och kola (jag använde några kolor från en omgång jag kokade för ett par veckor sedan, den hade äntligen stelnat tillräckligt, annars brukar vi använda Dumle). 

Du behöver:

  • 1,5 dl lätt saltade jordnötter
  • 1,5 dl polly
  • 15 dumlekolor
  • 200 gram choklad

Gör såhär:

Blanda alla ingredienser utom chokladen i en skål. Smält chokladen i vattenbad eller mikro (medeleffekt ca en minut i taget). Rör ihop alltsammans och bred ut smeten på bakplåtspapper ca 1,5 cm tjockt lager. Se till att översta ytan av choklad är hel. Strö om du vill över strössel eller grovt hackade mandlar eller nötter, eller lite flingsalt. Låt stelna och skär sedan ut lagom stora kuber. Förvara bitarna i burk med lock, lägg gärna papper emellan så de inte klibbar ihop. 

Receptet på Rocky road kan varieras hur du vill. Min absoluta favorit är att ha popcorn i, kanske lite gojibär eller torkade tranbär, pecannötter, kanske kokosflakes och lite flingsalt på toppen. Rocky road är lite som pyttipanna – det går att blanda i nästan vad som helst. 

God jul!??

Antiinflammatorisk kost – vad finns det för bevis?!

Mat eller ämnen i maten beskrivs ibland som inflammationsbildande medan andra beskrivs som anti-inflammatoriska. 

På ”undvik-listan” alltså mat som orsakar eller ökar inflammation hittar man ofta gluten, mjölkprodukter, socker och kött. På den positiva listan, den över mat som förebygger eller dämpar inflammationsprocesser, finner man till exempel fisk, frukt, grönsaker, fullkorn, nötter, olivolja och kryddor. De beskrivs alltså som anti-inflammatoriska.

nutritionsfakta.se publicerades idag en artikel där man har gått igenom det vetenskapliga faktaunderlaget och kartlagt kostens koppling till inflammation i kroppen. Det finns väldigt lite vetenskap som stödjer kostens påverkan på inflammationsprocesser. 

Vad som däremot ofta glöms bort är att vi för att må bra och hålla oss friska behöver ha en balans mellan inflammation och anti-inflammation. Bland annat påverkar det immunsystemet och kroppens läkningsprocesser. 


Tomater innehåller lykopen som är en antioxidant med röd färg. Lykopen påskyndar återhämtningen efter ett hårt träningspass – som faktiskt orsakar en form av inflammation. 

Fira julen mer klimatsmart

Julen är en period som förknippas med mycket kött och annan mat, godsaker och familjetraditioner – och en hel del klimatpåverkan. Finns det något du kan göra annorlunda den här julen – för att minska klimatavtrycket?

Planera

Tänk igenom vad som känns slentrianmässigt och onödigt – planera och prata igenom hur ni vill ha det. Köp inte saker eller mat bara för att hålla fast vid traditioner (som kanske ingen egentligen uppskattar).

Janssons frestelse, potatis, röd- och grönkål, svenska äpplen, bröd och sill i alla dess former är rätter som påverkar klimatet i liten utsträckning. Sill, lax och annat fet fisk är dessutom rik på D-vitamin och fettsyror som är positiva för hjärta och kärl. Kött, korv, skinka och köttbullar ger ett större klimatavtryck och innehåller mer av det mättade fettet. Ät gärna mindre av dessa.

Allt som är gött är inte kött

Prova gärna något nytt vegetariskt recept. Grönkål, rödkål, clementiner, fikon och nötter är säsongsanpassade ingredienser som passar perfekt i en fräsch och matig sallad. Toppa gärna med kärnor av granatäpple och en vinägrett eller syrlig dressing gjord på pressad apelsinsaft.

Använd kikärter, bönor och andra baljväxter och gör nya varmrätter med härliga kryddor. Många av julens kryddor passar perfekt i vegetariska rätter.

Och rostad grönkål är fantastiskt gott, både som ensamt snacks och som topping på en sallad eller soppa.

Det handlar om att balansera mängden – så slipper man man tröttna på julmat och slänga det som inte blir uppätet. Att slänga mindre mat – alltså köpa hem mindre, förvara smart och äta upp innan det blir för gammalt – är bästa sättet att minska klimatavtrycket utan att det egentligen behöver märkas vid matbordet. Vi slänger 20-25 procent av maten vi bär hem från affären, alltså var fjärde matkasse. Och det vi slänger har ju belastat klimatet helt i onödan.

Skippa skumtomtarna

De mesta sötsakerna på julbordet innehåller massor av kalorier men ingen annan näring. Skumgodis är i princip fritt från näringsämnen och tillverkningen innebär processer som kostar mycket energi. Dessutom innehåller det ofta en hel del tillsatser; konserveringsmedel, konsistensgivare och färg- och smakämnen. Välj bort skumtomtar och annat godis och ät hellre torkad frukt som fikon, russin och nötter när du vill ha något sött. De är mer klimatsmarta alternativ som dessutom innehåller fibrer och en hel del mineraler och andra näringsämnen som gör nytta i kroppen.

Gör eget godis och choklad, och välj gärna fairtrade och eko när du köper dina råvaror. Tycker du att de är dyra – satsa hellre på kvalitet än kvantitet. Jag lovar att de både gör och smakar mer gott än lågprisalternativen.

Rörligt umgänge

Hitta andra sätt att umgås med släkt och vänner än att sitta stilla. Åk pulka, ta en långpromenad, gör snöänglar, åk skridskor, ta en skidtur. Ta en promenad varje dag när du är ledig.

Julklappar för livet

Hoppa över prylar och andra dammsamlare. Ge bort en upplevelse, en god middag, ett träningskort, ett presentkort på massage eller personlig träning istället. Eller varför inte en god bok?!

Skapa dig den jul du önskar. Julen är tid för eftertanke och lugn och ro. Ställ inte krav på dig själv eller andra som skapar stress, utan njut av sköna dagar och passa på att ladda batterierna.

IMG_3905  IMG_3791        IMG_3547 IMG_3510  IMG_3232IMG_9694.JPG