Sluta motarbeta initiativ för mer rörelse i skolan!

Brain Athletics är en organisation som jobbar för att öka medvetenheten kring hur fysisk rörelse påverkar hjärnan, genom hela livet. Under veckan har vi skrivit debattinlägg med anledning av att GP:s ledarskribent ansåg att man skulle tänka mer på de barn som hatar idrott, än på de faktiska positiva effekter som en stunds rörelse varje dag har på hjärnans funktioner och på hälsan i stort.

Brain Athletics hemsida (och via länkar därifrån) kan du läsa texterna i sin helhet. Här följer några citat:

”Stillasittandet är vår tids folksjukdom och ökar i alla åldrar. I skolan kan alla få förutsättningar att röra sig mer, oavsett stöd hemifrån och ekonomiska premisser. Fler idrottstimmar på schemat kräver långsiktiga lösningar, fler behöriga idrottslärare och trygga omklädningsrum – men det finns andra sätt att röra sig mer i skolan: aktiva raster, matte utomhus, en dans på engelskalektionen och andra ”brain breaks” är några av dem.”

”Upprepade forskningsstudier visar tydligt att ökad fysisk träning gör att ämnesbetygen (språk, matematik mm) höjs. Dessutom ökar barnens välbefinnande och koncentrationsförmåga. Fysisk aktivitet förbättrar inlärning och minnesförmågor, och det sker faktiska förändringar av viktiga strukturer i hjärnan! Detta är alltså helt i linje med det som uttrycks i Skollagen.

Var tredje svensk är otillräckligt aktiv. Risken att dö i förtid är mellan 30 och 40 procent högre om man rör sig för lite. Vart tionde dödsfall hör ihop med för låg nivå av fysisk aktivitet. Mindre stillasittande kan förebygga livsstilsrelaterade sjukdomar och bygga en långsiktigt bättre samhällsekonomi. Mer fysisk aktivitet och friskvård är, och måste börja ses som en säker investering, och inte som en kostnad.”

Läs debattinläggen i sin helhet, samt svarsinlägget från GP:s ledarskribent i sin helhet via denna länk till Brain Athletics.

Brain athletics i GP