Archive for oktober, 2017

Det finns bara en quick fix som funkar – reportage i Driva eget

Tidningen Driva eget intervjuade mig tidigare i år kring hälsa och livsstil som en grundförutsättning för framgångsrikt och hållbart företagande. Nu finns artikeln ”Det finns bara en quick fix – hälsotips för företagare” på deras hemsida. Några nedslag:

Hur vi sköter vår hälsa spelar så stor roll för hur vi presterar att det borde ingå i varje starta eget-kurs. Det menar dietisten och egenföretagaren Kajsa Asp Jonson.

Hon tycker att vi ofta krånglar till det för mycket när vi vill leva sunt, och många har skuldkänslor kring sina vanor. Det blir ingen vare sig mer hälsosam eller lycklig av.

Det gäller att skapa de bästa förutsättningarna för att leverera så smart och bra som möjligt – att bygga bra matvanor för hälsan och att röra på sig varje dag.

– Det räcker att du får upp pulsen i cirka 20 minuter. Då ökar cirkulationen och blodet ger hjärnan mer näring och syre. Då får du ny energi, blir mer kreativ och bättre på att fokusera.

Läs gärna artikeln i sin helhet här!

Här kan du läsa mer om boken Hjärna. Hjärta. Mage.  I boken finns alla dessa tankar finns samlade och kompletteras med ett femtiotal recept att prova, och låta sig inspireras av.

Driva eget Kajsa Asp hälsotips

Bra mat för unga – helhetstänk kring hälsan och livet

Igår föreläste jag på Samskolan i Göteborg – en föreläsning om mat, hälsa och livsstil som arrangerades av föräldrarådet på skolan.

Att räta ut frågetecken kring trender, myter, näring och hälsa känns oerhört viktigt. Jag ser lite som ”my mission” att lyfta fram helt vanlig mat, få folk att förstå att nyttig mat inte kan definieras med vad den INTE innehåller, utan att det faktiskt är från mat och dryck vi får vår energi, våra byggstenar och vår näring.

Det är matvanorna som lägger grunden till hur vi mår, vem vi är och hur vi fungerar och presterar. Och det duger fint med helt vanlig mat, vi behöver normalt sett varken extra protein, tillskott eller andra specialprodukter.

I föreläsningen tog jag bland annat upp hur olika typer av kolhydrater fungerar i kroppen, varför vi behöver fibrer och fullkorn, vad grönsaker gör för vår hälsa och hur viktigt det är med mellanmål. Bra mellanmål är särskilt viktigt för personer med högt energibehov, till exempel för barn och tonåringar som är aktiva och som samtidigt ska ha energi för att orka med skolan och det sociala, och dessutom växa och utvecklas.

Mellanmålen är viktiga men samtidigt behöver man ha lite koll så att inte ”frukostmat” dominerar alltför mycket. I lunch och middag har vi oftast mer variation och en större bredd av råvaror och näringsämnen, medan mellanmålen tenderar att bli ganska ensidiga. Att göra iordning matlådor så att det finns färdig mat att värma när ungarna kommer hem och är hungriga på eftermiddagen är ett sätt att skapa mer variation i deras matvanor.

Vi hann även med en del praktiska tips kring hur man kan få hjärnan att fungera på bästa sätt, hur man kan planera och göra för få variation och bra timing mellan mat och träning och hur viktigt det är att ha en balans mellan mat, träning och återhämtning – inte bara för den som idrottar och har specifika mål med sin träning, utan för alla, oavsett ålder eller träningsnivå. Mat för idrottare är ett ämne som jag gärna fördjupar mig i. Även här finns ett enormt behov av utbildning och mer kunskaper, såväl hos aktiva ungdomar, deras föräldrar, ledare och tränare.

Mat, motion och sömn är varandras förutsättningar.
För att må bra behöver man se över alla delar – och lära sig mer om hur allting hänger ihop. Kontakta mig gärna om du tror att en föreläsning och bra mat och ett helhetstänk kring hälsan vore intressant till exempel på din arbetsplats, skola eller idrottsförening – enklast är att maila din förfrågan till info @ kajsaasp.se.

Föreläsning Kost hälsa Kajsa Asp Jonson

Vad innehåller maten kajsa asp jonson dietist kost näring

Helhetshälsa Kajsa Asp Jonson dietist

#Middagstips: Asiatisk kycklingsoppa #recept

Dagens middagstips, som presenteras på Diabetes Wellness, är mitt recept på asiatisk kycklingsoppa med kokosmjölk och nudlar.Detta är ett av mina absoluta favoritrecept – snabblagat, enkelt och med massor av goda smaker och nyttigheter. 

Har du inte exakt de ingredienser som står i receptet är det bara att improvisera, utmana din fantasi och kreativitet och använda det du har i kyl, frys och skafferi. 

Recept ska vara en inspirationskälla, inte ett regelverk.  


Recept från boken Hjärna. Hjärta. Mage. Foto: Katja Ragnstam 

Julsmakande chokladbollar som gör nytta

Många letar redan efter recept inför Halloween och första advent. Prova en chokladboll med massor fibrer, hjärtvänligt fett och andra nyttigheter istället för de klassiska med smör och socker.

Utgå ifrån grundreceptet nedan och variera ingredienserna efter tycke och smak, prova t ex med valnötskärnor istället för cashewnötter, byt ut en del av dadlarna mot torkade tranbär, och smaksätt med kardemumma, kanel eller någon annan julig krydda – eller varför inte en skvätt glögg.

Du behöver
10 färska dadlar, urkärnade
3 dl cashewnötter (ej rostade eller saltade!) eller 1,5 dl solrosfrön
3 msk kakao (eller hälften kakao och hälften kakao nibs)
1 msk rapsolja
1-2 matskedar vatten eller kallt kaffe (beroende på konsistensen)

Gör så här
Mixa nötterna/solrosfröna (och ev. kakaonibsen) i en matberedare eller mixer. Låt dem inte malas sönder helt utan behåll gärna lite crunch. Tillsätt dadlar, kakao och olja. Kör till en jämn smet och späd med vätska om det behövs.

Forma till 16 bollar och rulla i dem i rostade kokosflingor, hackade nötter, pumpafrön eller flagad mandel. Ställ bollarna i kylen, gärna minst ett par timmar så de hinner stelna lite innan det är dags att njuta av dem.

Foto av Katja Ragnstam, från boken Hjärna. Hjärta. Mage. 

Klicka på länken för mer info om boken och ev. beställning.

 

 

Supermaten – svindyr och klimatbelastande

Hypen kring specifika bär, nötter, örter och avokado innebär inte bara svindyra produkter för konsumenten – trenderna innebär en stor belastning på klimat och miljö. När väldigt många människor vill ha samma sak väldigt snabbt leder det till stora påfrestningar på miljön. Många tror till exempel att vi skulle lösa alla matrelaterade klimatproblem om alla äter veganskt. Men visste du att odling av till exempel mandel och avokado är extremt vattenkrävande och när ”hela världen” vill ha massor av avokado leder det till miljöförändringar i länderna de odlas i.

Det är alltid bra att äta mycket frukt, grönsaker, bär och rotfrukter, men vissa sorter har fått ett oförtjänt gott rykte. Livsmedel som marknadsförs som superfruits, superbär eller supergrönsaker är ett resultat av väldigt lyckad PR, och oftast inte bättre än vanliga hederliga morötter, lingon, hallon, blåbär eller ett supergott svenskt äpple.
Se Uppdrag Granskning om hur man ”skapar” ett superbär!

Enstaka livsmedel eller ingredienser kan aldrig ersätta sunda balanserade matvanor. Om du tycker det verkar krångligt och tidskrävande, eller behöver mer kunskap om sambanden mellan kost och hälsa – läs gärna min bok! 

superbär