Nötfria nyttiga chokladbollar

Sugen på en liten chokladboll kanske?

Perfekt kompakt energi – att ta med till träningen eller njuta av när du är sugen på något sött. Eftersom många idrottsanläggningar har nötförbud är det bra att använda solrosfrön eller pumpafrön, istället för cashew eller andra nötter som brukar finnas med i recept på rawfoodbollar.

Dessa är supergoda och innehåller endast dethär: 1 dl rostade solrosfrön, 7 mjuka dadlar, 1,5 msk kakao och en nypa salt.

Gör såhär:

Mixa först fröna, lägg sedan i kakao och salt, mixa lite till och lägg till sist de urkärnade dadlarna. Mixa till en smuldegsliknande massa. Tillsätt 1 tsk rapsolja om det behövs för att få ihop degen. Rulla med fingertopparna till små bollar, ca 16 st. Ta ett par droppar vatten på fingrarna om det blir för kladdigt. Doppa chokladbollarna i rostade kokosflakes om du vill. Förvara i kyl eller frys.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

2 kommentarer

  1. Ann - februari 21, 2018

    Såååå goda 👍🏻🙏🏻 Och enkla att göra

    • Kajsa Asp Jonson - mars 4, 2018

      Ja, visst är dom!? Och inte minst så tycker jag att det är en stor fördel att använda ganska få ingredienser, och välja vanliga livsmedel som går att köpa i en vanlig butik. Ofta görs Raw-bollar av väldigt många olika hälsokostprodukter, och det gör att priset blir högt. Ha en härlig söndag! 🙂

Kommentera