Så undviker du semesterns extrakilon: Grillfällan

Flintastek, grillkorv, majonnässåser och chips är mat som inte direkt förknippas med hälsa, men grillat kan faktiskt vara väldigt bra mat. Om du grillar ofta är finns det några saker du bör tänka på, för att få en bättre näringsmässig balans och för att slippa semesterns extrakilon.

  • Byt ut majonnässåser och pommes frites mot tillbehör som gör måltiden sund och balanserad istället för en drypande fettbomb. Färskpotatis kokar snabbt medan köttet ligger på grillen. Välj gärna fettsnåla köttbitar som filé av kyckling, gris eller nötkött.
    Grillade grönsaker är enkelt och gott. Prova till exempel majskolvar delade i bitar, squash i skivor, och bifftomater i halvor. Pensla grönsakerna med lite olja och salta lätt.
  • Fräscha såser kan du enkelt blanda själv med naturell yoghurt som bas. Prova till exempel vitlök, chili, lime, mosad fetaost eller färska örter. Med riven gurka, vitlök och lite salt får du en syrligt krispig tzatziki som passar till det mesta.
  • Gör egen tomatsalsa med lök, vitlök, krossade tomater, salt och peppar och en nypa socker. Låt såsen koka länge så att smaken koncentreras, låt kallna och förvara i en glasburk i kylskåpet, den håller åtminstone 4-5 dagar.
  • Om grillkvällen inletts med en heldag på stranden – släck törsten med vatten innan ni eventuellt går över till de starkare dryckerna.

Vill du grilla filén i större bitar är det smart att förkoka köttet så att det blir genomstekt utan att det blir bränt på ytan.

Lägg köttet i lättsaltat kokande vatten och låt koka 10-15 minuter, lägg det sedan i marinad ca 20-30 minuter innan du lägger det på grillen. Torka av överflödig marinad så att det inte droppar ner på glöden, då finns det risk att lågor flammar upp och bränner köttet.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.