Svårstartad??

Alla får någon gång en svacka och gör uppehåll i sin träning. För vissa varar uppehållen någon vecka eller två, för andra kan det ta ett par år innan man tar nya tag och återgår till sina sundare vanor.

För många är det 100% av eller 100% på som gäller, vilket är synd, för tröskeln blir så mycket högre om man tycker att man måste göra allting rätt för att det ska vara någon idé.

Även små steg i rätt riktning innebär att du är på rätt väg.

Veckans läsarfråga i GP kommer från en dam som känner att åldern tar ut sin rätt, trots flitigt promenerande med hunden. För att hålla kroppen stark och rörlig behöver man träna mer allsidigt. På vanliga gympapass hos Friskis & Svettis eller liknande tränar man både kondition, rörlighet, styrka och balans. Alla delarna är viktiga.

Om man samtidigt ser över matvanorna och drar ner lite här och där – främst på onödiga fett- och sockerkällor som choklad, godis, kakor, snacks och läsk, kanske minskar portionsstorlekarna och funderar lite över sitt ätbeteende – går man ner i vikt och ser ännu större skillnad både på midjemått och vikt.

Sen tror jag att det allra viktigaste för att behålla sin motivation är att verkligen bestämma sig och förankra sitt beslut i något som verkligen betyder mycket för en själv – då blir det lättare att prioritera och välja i vardagen.

De små besluten du tar varje dag skapar din livsstil och på sikt är det det som avgör hur kroppen mår – där är vikten en parameter som har stor betydelse för många, men det finns många andra; styrka, rörlighet, glädje, coping, självkänsla och så vidare.

Idag har jag lämnat barn på dagis för sista gången. Känns stort. 🙂

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera