Havrepannkakor – som gröt och ägg i lyxförpackning

Matchdag = pannkaksfrukost. Med smet gjord på havregryn istället för mjöl är detta som gröt och ägg i en lyxigare skepnad. Protein och kolhydrater behövs inför träning och match, inte minst för den som rör sig mycket under veckan, och behöver mycket energi för att orka, växa, plugga och behålla träningsglädjen.

Havre innehåller mer näring, fibrer och smak jämfört med vitt vetemjöl, och gör att pannkakorna mättar bättre och ger jämnare och mer långvarig energi. Jag låter grynen ligga i mjölken ca 10 minuter och mixar sedan med stavmixer till en jämn smet, och tar ibland även lite vanligt mjöl för att hålla ihop smeten lite bättre.

Havrepannkakor

Du behöver:

3 dl havregryn
6 dl mjölk
3 ägg
1 krm salt
ev. 1/2 dl mjöl
Smör-&rapsolja eller annat fett till stekning.

Låt grynen ligga och svälla i mjölken ca 10 minuter, mixa sedan med stavmixer till en jämn smet. Tillsätt ägg, salt och om det behövs, även lite vanligt mjöl för att hålla ihop smeten bättre. Stek pannkakorna gyllenbruna i fettet – på medelvärme i stekpanna eller pannkaks- eller plättlagg.

Servera gärna med fruktsallad, bär och keso (cottage cheese).

pannkakor havre kajsa asp

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

2 kommentarer

  1. Sara - januari 30, 2018

    Vilket toppenrecept!! Tack! 🙂

Kommentera