Idag lanserade Food&Friends Matrapporten 2019. Här presenteras insikter, statistik och topplistor på hur vi handlar, äter och lagar mat och hur trenderna sett ut de senaste åren. Tusen personer mellan 15 och 74 år har tillfrågats. Urvalet ska vara representativt vad gäller ålder, kön och region (stad resp. landsbygd).
De insikter som dominerar är att vi föredrar närproducerat, allt fler handlar on line, vi äter mindre kött och strävar efter att slänga mindre mat. Med våra mat- och konsumtionsval visar vi våra värderingar.
Yngre personer är de som driver trenden att anpassa sina matvanor med hänsyn till klimat och miljö – bland deltagarna i åldern 15-24 år är 10% vegetarianer och 5% veganer, bland de som är över 45 år är det 3 respektive 1 procent. Att äta vegetariskt en gång i veckan ökar kraftigt, framför allt är det kvinnorna som väljer mer vego. Ju äldre man är desto färre är det som är flexitarianer, vegetarianer och veganer. Kan det vara så yngre personer har ett större behov av att sätta en etikett på sina val och visa att man tagit ställning, medan äldre inte funderar lika mycket?
Allt fler vill undvika att slänga mat, matlådan ses både som ett sätt att ta hand om sina resurser och som en konjunkturmätare.
Soppa ligger etta på listan av vegetariska rätter och har klättrat från plats 10 till en femteplats över listan på svenskarnas vardagsrätter. Spagetti och köttfärssås toppar listan.
På topplistan av fest- och helgrätter ligger kyckling överst, biff har gått från förstaplatsen till en fjärdeplats. Pizza kommer tvåa och tacos kniper tredjeplatsen. I barnfamiljernas lista över helgmiddagar vinner tacos.
Sushi är årets trendrätt, följt av tacos och pokébowl. För mig känns det ganska överraskande att sushi och tacos som funnits i vårt medvetande så pass länge fortfarande anses vara trendiga maträtter. Jag ser fram emot nästa event där Food&Friends presenterar årets framtidsspaning – hoppas på ett större hälsofokus där.