Många menar att smaken är viktigast för våra livsmedelsval och för om en produkt eller varumärke blir en succé eller flopp. I sin trendspaning i MatLusts seminarium från 2 juni menar Lisa Förare Winbladh att den kommer som nummer 3.
Det är de mentala smaklökarna som avgör om man överhuvudtaget vill smaka på maten. Att vi känner ett förtroende för det vi ska äta är grundläggande. Ett varumärke som utgår ifrån en person bygger på hur vårt förtroende är för den personen, och blir därmed extremt sårbart. Som exempel nämndes att den bästa pastan på svenska marknaden ”över en natt” enligt många i princip blivit oätlig – på grund av pastakungens utekväll. Väldigt synd att ett väldigt bra varumärke försvinner från hyllorna, om du frågar mig.
På plats nr 2 kommer konsistensen och först därefter kommer alltså smaken.
Just nu är faktorer som ofta styr trenderna i matlandskapet satta ur spel, nu handlar det mer än någonsin om trygghet och förtroende. Produktion och distribution behöver snabbt kunna anpassas efter förändrade förutsättningar och ändrade krav. Oförutsägbarheten är ett nytt normalläge.
Se den mycket aktuella och insiktsfulla trendspaningen i MatLusts seminarium, ca 10 minuter in i detta klipp på YouTube.
Bild lånad från Matlust.