Mindfullness vid matbordet

Mindfulness handlar om att vara hundraprocentigt närvarande, som en motpol till det uppskruvade tempo många lever i idag. Mindful eating innebär att man är mer närvarande när man äter och tar in maten med alla sina sinnen, istället för att äta lite när som helst när man råkar ha en hand ledig – i bilen, vid datorn eller framför tv:n. Då är man inte medveten om hur mycket man får i sig, och det är lätt att glömma att man faktiskt har ätit.

Hitta balansen – prova Mindful eating!

Sätt dig ner i lugn och ro och samla tankarna en stund. Ta några djupa andetag och slappna av. Titta, känn och dofta på maten på tallriken. Välj ut en lagom stor bit och stoppa den i munnen. Känn efter – hur känns det? Hur är konsistensen? Sältan? Krispigheten? Vilka sinnen använder du? – lukt? smak? hörsel?

Tugga långsamt och var uppmärksam på vad som händer i munnen varje gång du stoppar en ny bit. Pausa. Bli medveten om dina upplevelser, sinnesintryck och tankar innan du tar nästa tugga. Känn efter hur din kropp reagerar, och hur det känns efter hand som du bli mätt, nöjd, avslappnad och lugn.

Foto: Katja Andersson

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.