Maximal förbränning

Även denna tisdag undrar en GP-läsare över hur man går ned i vikt på bästa sätt. Vilken träningsform som är den bästa för att öka förbränningstakten och minska fettmassan.

För att hitta bikiniformen behöver man öka förbränningen totalt sett – och minska energiintaget. Då går man ned i vikt. Helt vanliga fysikregler.

Mer träning och mer vardagsrörelse. As simple as that.

Lågintensiv träning som stavgång, powerwalk och cykling bränner förhållandevis mer fett men det krävs långa och många pass för att se resultat. Styrketräning ger effekt eftersom mer muskelmassa ger ökad förbränning totalt sett. Gör saker du gillar och tycker är roliga, ha tålamod och se det hela på lång sikt.

Men förvänta dig inte alltför stor effekt enbart av att träna mer. För effektiv viktminskning behöver man även ändra matvanorna.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

1 kommentar

  1. På med långkallingarna! - februari 2, 2012

    […] som funderar och undrar över sambanden, kost och hälsa berör verkligen alla. Läs gärna om mitt senaste inlägg i GöteborgsPosten där jag varje vecka svarar på frågor från läsarna. I tisdags handlade det […]

Kommentera