Häromdagen skrev jag om Food&Friends trendrapport för nästa år. Igår publicerades Ridderheimsrapporten, som också är en trendspaning, men med lite längre framåtperspektiv. Väldigt intressant och spännande, tycker jag.
Ridderheimsrapporten görs tillsammans med Kairos Future, som ju brukar ha koll på läget.
Några axplock ur rapporten:
Fair food
En minskad individualisering och mer fokus på kollektivet och oegennyttan, både i det globala perspektivet och i vår närhet. Gammaldags metoder som syrning och långkok kommer tillbaka. Vi kommer att slänga mindre mat, och det blir fler miljövänliga förpackningar – bland annat ätbara.
Enklare
Mat med allt färre ingredienser. Mer ”naket” och ”ursprungligt” med råvaror som rotfrukter, kål, tång och inälvor.
DNA anpassat
Individuellt anpassad kost som bygger på ny teknik, bland annat DNA-analys.
Instant inspiration
Appar och annan teknik för snabb inspiration och snabba köp. Man talar om en flytande köpprocess där målet är att hjälpa kunden att fatta beslut – man ska inte behöva fundera så mycket utan bli serverad en färdig lösning med tydligt koncept.
Social + Eating = Seating
Trenden att vi äter allt mer mat utanför hemmet fortsätter att växa. Den drivs av sociala medier som underlättar för människor att mötas, umgås och äta tillsammans.
Eatdentity
Vad, var och hur vi äter blir en allt viktigare del av vår identitet. Via sociala medier visar vi upp vem vi är och våra värderingar – med maten.
Redan nu har vi kommit en bra bit in i dessa trender, och i stora drag är Ridderheimsrapporten en bekräftelse på vad Food&Friends publicerade här om dagen. DNA-diet-trenden sticker ut lite grann – F&F spådde färre dieter. Vi får väl se vem som får rätt, kanske skräddarsydda kostråd med DNA-anpassning ligger något längre fram i tiden.
6 kommentarer
Det här representerar nog bara den urbana medelklassen, helst utan småbarn, surdegsfolket som vissa kallar dem. Knappast giltigt för befolkniongen i gemen.
Vi får väl se ;)
Av inläggsförfattaren
Hej, Kajsa!
”Man talar om en flytande köpprocess där målet är att hjälpa kunden att fatta beslut – man ska inte behöva fundera…”
Min tanke blir här, huruvida det är lyckat att ha färdiga koncept. Redan nu, under de sista 10,15 åren har folk börjat läsa och tänka efter vad kostinnehållet har för betydelse i livet. Måltidsgemenskapen behöver inte eftersättas bara för att maten anrättas i köket Snarare är det tvärtom
Jag inser att människors livsföring är komplex och matlagningen inte alltid prioriteras. Men om maten, som princip, bara skall levereras färdig då är man i klorna på produktions- och säljföretagen. Vi har lärt oss tillräckligt redan nu om hur det blir när vinstintresse finns med. Det är ett jättekomplex med miljardinvesteringar för livsmedelsproduktion. Du kan vara helt säker på att livsmedlen utformas i första hand för att ge vinst!
Jag tror inte att hälsan och livskvalitën blir bättre om man ska fortsätta driva en utveckling mot att ”skräpmaten” skall vara den naturliga kostlösningen. Någon kvalitetsutveckling av ”skräpmat” kommer inte att ske.
Septemberhälsningar
Rolf Aronsson
Nu har jag ju bara återgett några ”proffsspanares” framtidsvisioner här, men jag föreställer mig att det skulle kunna vara så att man väljer ett färdigt koncept utifrån sina behov, önskemål och preferenser – kanske ekologiskt, sportigt eller barnfamiljsanpassat. Och när man satt sig in i vad de olika koncepten står för kan man lita på det och behöver inte gå in på detaljer varje gång.
Bara för att det är ett val som man kan fatta beslut om snabbt behöver det ju inte vara dåligt eller snabbmatsinriktat.
Ha en fin dag!
Av inläggsförfattaren
[…] flera olika plan stämmer Hemmacharks byggsats in i den trendspaning som jag skrev om för några veckor […]
[…] ett par månader sedan släpptes Ridderheimsrapporten för 2012. Jag satte mig in i trendspaningen redan då och har bloggat om det förut, men det är […]