Jag; en Mersmakad språknörd #blogg100 del 63

Jag är lite av en språknörd. Jag gillar ord och språk på alla sätt.
Idag hittade jag en artikel i Di, som är rolig och intressant av flera anledningar; Dagens industri skriver om Språkrådet och Nyordslistan OCH Google sätter sina regler framför en helt fantastisk möjlighet till ytterligare ökad varumärkeskännedom.

Amerikanska Google gick i taket när ordet ogooglebar dök upp på Språkrådets lista över nya ord och protesterade mot att varumärket Google skulle användas i det sammanhanget. Protesterna var så högljudda att ordet till slut ströks från listan.

”Att ett företags namn blir så känt att det skapar ett nytt adjektiv bland språkbrukarna borde vara bra gratisreklam och en fantastisk varumärkesseger, men det fattar inte Google” säger Språkrådets chef Ann Cederberg till Dagens Industri.

Några av orden som finns på senaste nyordslistan är

Livslogga: att kontinuerligt bilddokumentera sitt liv

Köttrymden: benämning för världen utanför cyberrymden

Matbil: ambulerande restaurang

Conversesjukan: nytt namn på en uppsättning hälsoproblem som kan orsakas av tygskor med platta sulor

Jag skulle bli väldigt glad om mitt företagsnamn ”adjektiviserades”. Tänk om ordet mersmakad blev en vanlig beskrivning av hur man känner sig i kropp och själ när man har sunda vanor; glad, full av energi, stark, avstressad, kreativ och pigg – det vore ju fantastiskt!

Nu ska jag gå på lunchspinning och sedan äta en god och nyttig lunch – och jag kommer att vara mersmakad hela eftermiddagen. :)

ogooglebar

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera