Därför skyddar träning mot depression

Ny forskning kartlägger mekanism bakom sambanden mellan fysisk aktivitet och stressrelaterad depression.

Forskare vid Karolinska institutet har hittat nya samband mellan träning och välmående; stressrelaterad depression motverkas av ett ämne som bildas i vältränade muskler. Man har sett att vältränade möss har en större förmåga att bryta ner kynurenin, ett ämne som bildas vid stress och som påverkar hjärnan. I musklerna produceras ett enzym som bryter ner kynurenin och rensar blodet från ämnen som kan utlösa depression. Klicka här för abstract av studien som nyligen publicerades i den välrenommerade tidskriften Cell.

Denna nyupptäckta träningseffekt är en av många faktorer som gör att vi mår bättre när vi rör på oss, och det finns många fler; endorfiner, glädje, mindre stresshormoner och normalisering metabolismen (jämnare blodsocker, bättre balans i blodfetterna mm) påverkar också. Och det finns säkert mycket kvar att upptäcka inom detta superintressanta område, till exempel hur mycket, hur hårt och hur ofta man behöver träna för att musklerna ska få bästa möjliga förmåga att skydda oss mot psykisk ohälsa.

glad_av_lopning

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera