Bananpannkakor. Snabbt. Enkelt. Gott. Nyttigt mellis för dig som tränar.

Jag älskar recept med ett fåtal ingredienser. Bananpannkakor är busenkelt, snabblagat, nyttigt och gott. Ett proteinrikt mellanmål, en snabb lunch eller ett bra kvällsmål när du kommer hem från träningen. De är dessutom ett mjölk- och glutenfritt alternativ till vanliga plättar med mjölk och mjöl.

Du behöver
3 ägg, helst ekologiska
3 små mogna bananer (eller 2 lite större bananer)
1 krm salt
1-2 msk olja, smör eller flytande margarin att steka i

Gör såhär
Skala bananerna, bryt dem i bitar och lägg dem i en hög smal skål. Mixa med stavmixer till en jämn smet. Knäck i äggen och tillsätt salt. Mixa någon minut till.
Värm en stekpanna på medelvärme och lägg i 1/2 msk fett. Häll i smeten i klickar, ca en matsked till varje plätt. Stek i omgångar och låt dem gärna svalna på en trådsil så att plättarna behåller sin knaprighet lite längre.

IMG_9410.JPG

IMG_9411.JPG
Serveringsförslag
Njut plättarna nygräddade tillsammans med hallon och kvarg med limesmak.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera