Social media club #smcgbg – om hälsa på nätet

Fredagen den 30 januari var temat på Social Media club Göteborg #smcgbg: Hälsa på nätet.

Diskussionerna handlade mycket om personliga förebilder och inspirationskällor, respektive myndigheternas roll.

Jag är väldigt glad över alla de erfarna personer och inspiratörer som tagit sig tid att komma till lunchträffen och bidra i diskussionerna. Såväl privatpersoner som företagare och anställda deltog, till exempel skribenter och författare, tjänstemän från Västra Götalandsregionen och 1177.se, medicinska PR-byråer och social media-konsulter.
Eventet finns filmat och kan ses här.

Social media club är inte bara ett fantastiskt nätverk, vi har väldigt trevligt också! Det är ett lättsamt och prestigelöst forum där det är enkelt att knyta kontakter med nya personer och verksamheter, och ofta gör vi affärer med varandra. Hur bra som helst!

2015 års första träff handlade alltså om hälsa på nätet. Jag passade på att ställa frågor som jag kan ha nytta av i min verksamhet och i mina olika roller som hälsoinspiratör och faktaförmedlare. En intressant synpunkt som kom fram var att det kanske krävs att det finns ett slags filter eftersom man uppfattar att Livsmedelsverket och Socialstyrelsen inte har ”folket” som målgrupp utan snarare talar till yrkesverksamma som i sin tur förmedlar informationen vidare och inspirerar den verkliga mottagaren. – Eftersom det på nätet och i andra offentliga sammanhang saknas en neutral avsändare till inspiration med vetenskaplig grund blir detta ändå ett bekymmer…

En annan viktig aspekt var att bara för att något upprepas väldigt många gånger blir det inte mer ”sant” – en bra tanke att ha med sig, inte minst i hälsodjungeln! Många präglas av den information och de ”sanningar” som gäller i den egna bubblan. Om man enbart diskuterar med likasinnade får man ofta ingen ny input.

I min roll som moderator hade jag förberett följande frågor.

  1. Vem lyssnar du helst på; en som t ex gått ner mycket i vikt eller gått från ”soffpotatis” till ”träningsfreak”, eller någon med vetenskaplig bakgrund? Litar du mer på en person som har sig själv som referensram än på vetenskapliga studier? Motivera!
  2. Hur kan man kombinera den form av inspiration man får från någon som ”gör det” med vetenskap och faktabakgrund? Hur når man ut med inspiration och fakta om livsstil och hälsa – om man inte vill sätta sig själv i fokus?
  1. Har sociala medier inspirerat dig till att ändra din livsstil, t ex prova Rawfood, LCHF, paleo, juicedieter, mer träning …?
  2. Vad kan Livsmedelsverket, Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet göra för att inspirera?
  3. Vilka fördelar resp nackdelar ser du med träningsdagböcker, ”aktivitetsarmband”, mm?
    Finns det risk att det blir för mycket kontroll?
    Kan man kombinera prestationskrav med lust och rörelseglädje?
  1. Vad är hälsa för dig?

Jag älskar verkligen att vara moderator!
Att få stå på scen utan att själv vara i centrum; bara vara där och se till att alla trivs och att samtalen flyter i den riktning man vill – that’s my cup of tea.

Jag vill väldigt gärna ha fler uppdrag som moderator, så ha mig gärna i åtanke om du behöver en!

smcgbgKajsaAspJonson

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

1 kommentar

  1. 2015/1 Om hälsa via webben | Social Media Club Göteborg - februari 2, 2015

    […] Kajsa Asp Jonsson, Mersmak Kommunikation med boken Mersmak för livet och blogginlägget Social Media Club #smcgbg – om hälsa på webben. […]

Kommentera