Archive for mars, 2021

Mat och hälsa, en större utmaning på distans

Idag har jag haft en föreläsning om bra mat för tonåringar och, via Teams, träffat ett gäng engagerade föräldrar. Kul att få bidra med lite tankar om mat och hälsa i denna grupp.

Under senaste året har förutsättningar för hälsa hos barn och unga förändrats på många sätt. Distansundervisningen ställer högre krav på det egna ansvaret både vad gäller matvanor och fysisk aktivitet – och både på ungdomarna och deras föräldrar. Skärmtiden ökar och många rör sig extremt lite. När man inte ens behöver gå till skolan kan man tillbringa hela dagen i sängen.

Skolan och idrottsaktiviteter på fritiden gör att vi får mycket ”gratis”. När vi behöver sköta allt som vi behöver för hälsans skull själva, utan stöd från skolan och föreningslivet, blir det en större utmaning att skapa de vanor som behövs för att må bra och klara skolan. Detta och mycket annat pratade vi om ikväll.

Det räcker inte med ett äpple om dagen för att hålla doktorn borta, men det är en bra början!

Tänk att maten du äter bygger upp varenda cell i din kropp, och påverkar dessutom cellernas funktioner, din energi och ditt humör. Det behövs oftast inte en total make over – det räcker att lägga till bra grejer några gånger per dag för att hitta en bra balans och hälsosam helhet.

Bilderna är från min bok Klara färdiga kör, och tagna av Katja Ragnstam. I boken vill jag belysa att det inte är krångligt att äta bra mat för hälsan, men det löser sig inte av sig självt.

Ät och njut, av maten och vilka positiva effekter den bidrar med!

Dags för mer grönt!

Tillhör du dem som tycker att det är knepigt att få i sig 500 gram grönsaker och frukt varje dag? Du är inte ensam – det är väldigt många svenskar som behöver bli bättre på att äta mer grönt. Enligt Livsmedelsverket äter 4 av 5 vuxna svenskar för lite grönsaker, frukt och bär. Mer grönt och mer fullkorn är ett enkelt och väldigt bra sätt att skydda sig mot hjärt-kärlsjukdom, vissa cancerformer samt diabetes typ 2. Det finns inga garantier men statistiskt sett är matvanorna en väldigt viktig försäkring.

Ät gärna olika sorters grönsaker, på olika sätt, så blir det enkelt att äta mer. Jag varierar och kombinerar gärna råa, stekta, rostade och kokta grönsaker – en och en eller blandade med andra sorter i en god sallad, soppa eller röra.

Hummus och andra grönsaksröror är perfekta som sås, så får du både grönsakerna och extra mycket härliga smaker på samma gång. Och doppar du andra grönsaker i hummusen får du dubbel effekt!

Kika gärna in på mitt konto på Instagram, för härliga bilder och mer inspiration!