Snabba nyttiga luncher för hemmakontoret

Nu har många svenskar jobbat hemifrån ett helt år – och det verkar som att lunchen är en svår utmaning. Med lite framförhållning kan du enkelt vända lunchutmaningen till en hälsoboost. Och samtidigt göra en god gärning för klimatet. Kolla här!

Bygg din hälsosamma lunch i tre enkla steg:

Kolhydrater – stabila kolhydrater är basen. Använd gärna hela korn såsom kvarngryn, havreris eller matvete. Välj gärna svenskodlade produkter. Bröd med hela korn eller något annat grovt bröd med fullkorn är ett bra alternativ. Kolhydraterna ger energi och behövs för att både hjärnan och musklerna ska fungera som bäst. De bidrar även med mättnad och viktiga fibrer.

Protein – använd gärna middagsrester såsom fisk, kyckling, kött, ost, keso eller något växtbaserat. Att äta upp resterna istället för att slänga dem är en självklarhet för mig, men jag vet att det slängs oerhört mycket mat, helt i onödan. Lukta och smaka på maten och var inte orolig, den håller sig MINST 3-4 dagar, och ofta längre.

Ett enkelt tips är att alltid ha kokta ägg i kylen. De funkar fint som enda proteinkälla, eller i kombination med några bitar inlagd sill, en burk tonfisk eller bönor – och det går ju lika snabbt att koka 5 ägg som att koka 1, så lägg i ett par extra när du ändå är igång.

Grönsaker och annat gott – här kommer tuggmotståndet, krispigheten, färgerna och mer av mättnadskänslan in. Med hjälp av olika sorters grönsaker och olika tillagningssätt går det att variera hur mycket som helst: Råa, wokade, rostade, picklade, soltorkade, inlagda, mixade till röror…

Grönsaker, rotfrukter, bär och frukt ger både näring och massor av smak. Ha gärna några olika grönsaksröror och blandningar i kylen så går det snabbt och är enkelt att variera. Mina favoriter är hummus på kikärter eller gröna ärter, rödkål, coleslaw på vitkål och matyoghurt, rostade gulbetor, förkokta rödbetor och pesto gjord på örter, ost och nötter eller frön.

På bilderna nedan har du några förslag att inspireras av. De funkar lika bra på hemmakontoret som att ta med sig i en matlåda. För mer tips och inspo, följ gärna mitt konto på Instagram.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera