Idag höll Swedish nutrition foundation, SNF, ett seminarium med anledning av sitt femtioårsjubileum, med svensk nutritionsforskning som huvudtema.
Kommunikationen kring livsstilsfrågor var ett ämne som kom upp i flera olika sammanhang.
Varför är det mer intressant för media att skriva om sensationer som att choklad förebygger stroke, att kaffe är bra mot depression eller att man går ner i vikt om man äter mer fett?
Det anses ironiskt bland övriga världens forskare att det är just i Sverige som lågkolhydratkost fått ett så stort genomslag – eftersom vi historiskt sett varit ett föregångsland när det gäller mat för lägre kolesterol och bättre hälsa.
Det är klart att det är roligare att skriva stora rubriker som överraskar, men tänk om det i media fanns ett lite större ansvarstagande kring de mer övergripande kost- och hälsofrågorna. Det är kanske lite tråkigt och osexigt att prata om helt vanlig mat i lagom mängd, mer grönsaker, bär, rotfrukter och frukt. Men på lång sikt är det det som gäller fortfarande.
Och med lite god vilja kan väl även ett krispigt svenskt äpple vara lite sexigt?