En härlig linssallad

Vi svenskar äter i snitt EN böna per dag – bönor och andra baljväxter är fiberrika och ger ett bra protein till en låg kostnad. Dessutom ger baljväxterna mindre miljöpåverkan än annat protein. Så det finns många anledningar att äta mer av dessa – och kanske lite mindre kött.

Smak- och färgrik linssallad

Du behöver

1 paket röda linser, ca 300 gram (jag använder gärna Go Greens i tetrapak)

½ rödlök

½ granatäpple

1 päron (fast sort, t ex Conference som inte är fullt moget. Ta bara halva om det är väldigt stort)

1 påse ruccolasallad à 70 gram

2 msk god olivoja

1 msk vitvinsvinäger

lite flingsalt

nymald svartpeppar

Gör såhär

Skölj linserna i ett durkslag. Finhacka löken och skär päronet i småbitar. Tag ur granatäpplekärnorna (läs här om hur du slipper stänk och fläckar). Skölj salladen och låt den rinna av.

Blanda alltsammans i en skål och servera till vardags eller fest. Passar jättebra till det mesta, och bidrar med både färg och smak.

De fina granatäpplekärnorna ser ut som rubiner!

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

Kommentera