Rödbetor och spenat ger bättre kondis!!? #blogg100 del 72

 

I alla konditionsidrotter är tillgången på syre i muskulaturen en begränsande faktor för hur hårt och länge man orkar arbeta. Mer om hur det fungerar i detalj kan du läsa här.

I forskningsstudier har man visat att man kan jobba längre, med lägre tillgång till syre, om man äter mycket grönsaker. Bland annat gör den svenska forskaren Filip Larsen mycket spännande studier kring detta. Genom att nitratladda, t ex med rödbetor och spenat, några dagar innan man ska prestera kan man minska syreförbrukningen med 3-4% – eller orka jobba 16% längre tid på en konstant belastning. Det är ganska mycket!

Nitrat har en direkt påverkan på cellernas energifabriker, mitokondrierna; kroppens energiproduktion blir effektivare, och cellernas behov av syre vid fysisk ansträngning minskar. Dessutom har nitratrika grönsaker visats kunna sänka blodtrycket, skydda mot skador på blodkärlsväggarna, motverka proppbildning och hålla kärlväggarna friska.

Spenat, rödbetor och andra grönsaker är viktigt för många olika funktioner i kroppen, inte minst för dig som vill bli en (ännu) bättre löpare!

Nitrat, järn och c-vitamin ger dig bättre kondition; I spenat och rödbetor finns nitrat som påverkar cellerna så att du orkar fortsätta jobba trots att syrenivån sjunker. Du orkar alltså jobba längre vid en ansträngningsnivå, och på så sätt ger grönsakerna dig bättre kondition. Men var uppmärksam på att för mycket nitrat är toxiskt, välj naturliga källor som grönsaker och rödbetsjuice framför tillskott.

Bästa sättet att få i sig tillräckliga mängder nitrat via vanlig mat är att dricka rödbetsjuice (3-4 dl per dag). 2-3 rödbetor per dag eller tre portioner spenat eller andra gröna bladgrönsaker ger samma effekt.

C-vitaminerna i frukt, bär och grönsaker hjälper kroppen att ta upp järnet i maten. Järnet är det ämne som binder syre till de röda blodkropparna, och är avgörande för förmågan att transportera syre i blodbanan när du tränar. Detta är extra viktigt för löpare, brevbärare och andra som springer mycket – beroende på att man faktiskt trampar sönder de röda blodkropparna.
Rödbetor med nitrat

De här fina rödbetorna köpte jag av den lokala bonden när jag var i vår sommarstuga på Österlen i somras.
Vackert, gott, närproducerat – och dessutom bra för konditionen; nitrat gör att syret utnyttjas mer effektivt.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.