GöteborgsVarvet närmar sig – dags att slipa formen!

I år är det dags för ditt bästa GöteborgsVarv någonsin – eller hur?!
Här har jag samlat några av mina tidigare blogginlägg för att hjälpa dig i formtoppningen. Ta del av mina tips kring kost, träning och mental uppladdning. Nedräkningen har börjat: tio dagar kvar!

Varva upp inför Varvet. Inspirationsartikel och intervjuer med några göteborgsprofiler, bland annat Daniel Stenbäck, Johan Trouvé och Björn Siesjö. Publicerat i GöteborgsPosten tidigare i våras.

Den här sista perioden innan start är det snarare dags att varva ner något, åtminstone vad gäller den fysiska träningen. De sista tuffa eller halvtuffa passen bör du ta de närmaste dagarna. Prova ingenting nytt och utmana inte. Det värsta som kan hända nu är att du drar på dig en överbelastningsskada eller blir förkyld för att du överansträngt dig och fått ett sämre immunförsvar. Känn efter hur kroppen mår och ta inga risker.

Dagarna innan loppet bör du ta det väldigt lugnt, kanske jogga lite lätt för att öka cirkulationen och blodgenomströmningen i kroppen. Vila hellre lite för mycket och låt benen vara riktigt riktigt sugna på löpning när det är dags.

Nitratladdning för bättre syreutnyttjande. Ladda med rödbetsjuice och spenat, så kan du springa längre med bättre flås.

20121129-064448.jpg

Tomatjuice för snabbare återhämtning – anitioxidanten Lykopen förbättrar förutsättningarna för dig som tränar ofta.
Det verkar svårt att få länken att fungera. Här är hela: http://kajsaasp.se/2013/04/snabbare-återhämtning-med-tomatjuice-blogg100-del-81/

20130413-210538.jpg

Återhämtningsmål för att återställa energi- och proteinbalansen. Goda förutsättningar för återhämtning ger bättre träningsresultat, främst vad gäller muskeluppbyggnad.

Löparmage – varför brakar magen ihop när jag springer? Och vad kan jag göra åt det? Om magproblem i samband med löpning.

Kolhydratsladdning – eller inte? Ladda med lagom mycket energi, och framför allt – var snäll mot din mage.
De lagrade kolhydraterna påverkar även vätskebalansen – och risken att drabbas av uttorkning, framför allt om det blir varmt.

Packa väskan inför loppet – i lugn och ro. Med min checklista slipper du glömma något viktigt.

Rena-lyftet.jpg

Ladda mentalt – fyll ditt medvetande med positiva bilder och pep talk så att du med lätta steg tar dig över Älvsborgsbron och Göta älvbron. Tänk dig stark och glad! Njut av folkhavet och glädjen i att du deltar och gör ditt bästa. Att bara ta sig till start kan vara en seger för vissa – att ta sig i mål på en utmanande tid som man på förhand haft som målsättning är en ännu större prestation. Ge dig själv en stor klapp på axeln. Vägen är mödan värd!

Stort lycka till! Ha en fantastisk dag!

GoteborgsVarvet-linjen

Bilden av den blå linjen hjälpte mig att ladda när jag skulle springa Varvet första gången.

Författare

Kajsa Asp Jonson är dietist, journalist, hälsoinspiratör och författare. Hon driver företaget Mersmak kommunikation och gav under våren 2012 ut boken Mersmak för livet.

1 kommentar

  1. Nu slipar vi formtoppen inför Varvet! | - maj 7, 2013

    […] Läs gärna tipsen om kost, mental inställning och de sista träningspassen i ett sammanfattande inlägg i Kajsa Asps blogg […]

Kommentera