SIK-seminarium Mat, värde, pris – vad är viktigast för konsumenten?

Jag kommer direkt från en minst sagt fullmatad dag på SIK med rubriken Mat, värde, pris – vad är viktigast för konsumenten?
Under dagen har vi diskuterat trender inom matkommunikation, hur livsmedelsbranschen kan bli tydligare i sin kommunikation, hur konsumenternas köpbeslut påverkas i olika led och hur man hanterar kriser, främst i media och sociala media.
Många företag har inte riktigt vant sig vid tanken kring att sociala media är viktiga kanaler för varumärkesbyggande, tillit och kommunikation. Inte minst inom livsmedelsbranschen är twitter, facebook och instagram kanaler med oerhörd potential.
Jag tror att många är tveksamma till att ta sig in i den digitala sociala världen, kanske av rädsla för att det där okända ska ”ta över” – att man tappar kontrollen över sin kommunikation och att man kanske känner att det är någon annan som skapar en bild av företaget.
Jag ser de sociala kanalerna som kraftfulla, roliga och väldigt spännande verktyg – och hjälper gärna företag att använda dem. Maten har oändligt många intressanta vinklar som passar i sociala medier; emotionellt, etiskt, familjemässigt, personligt, trendigt, snabbt, relationsbyggande. Och för många människor är mat och dryck ett sätt att bygga ett personligt varumärke; Säg vad du äter så ska jag säga vem du är, sa den franske filosofen Brillat-Savarin redan på 1700-talet.
Känner man inte att man har kunskap, rutin eller resurser för att sköta de sociala medierna själv så går det fint att ta hjälp – till exempel av mig! ☺
Svaret på frågan om mat, värde eller pris är viktigast när vi väljer är: det beror på.
Det beror på omständigheterna, hur bråttom vi har, vem vi är, vad vi har för behov i stunden. Men om vi bara har några sekunder på oss att välja så tar vi det vi brukar ta. Vanans makt är för den som är stressad större än allting annat.
Ännu ett argument för att det är viktigt att bygga långsiktigt sunda vanor som är stabila, även när du har ont om tid, alltså.

20131022-171513.jpg